Transelectrica investește 42 de milioane de euro în retehnologizarea a două stații esențiale pentru închiderea Inelului de 400 kV în zona de vest. În anul 2020, nivelul de completare a Inelului a ajuns la 70%.
Proiectul investițional de completare a Axului de 400 kV Banat, parte a Inelului de 400 kV al României, marchează progrese importante prin retehnologizarea a două stații-cheie: Reșița și Timișoara. Aceste investiții, cu o valoare totală de aproximativ 42 de milioane de euro, vor face posibilă închiderea Inelului de 400 kV al României în zona de vest, un proiect strategic pentru securitatea alimentării cu energie electrică a țării și implicit pentru consolidarea rețelei electrice de transport și a interconexiunii cu rețelele statelor vecine. Odată cu finalizarea tronsonului de Linie Electrică Aeriană 400 kV Oradea Sud-Nădab, în anul 2020, gradul de realizare a Inelului de 400 kV al României atins este de 70%.
Având în vedere importanța strategică a celor două investiții – retehnologizarea Stațiilor Timișoara și Reșița – pentru modernizarea rețelei electrice de transport, Cătălin NIȚU, președintele Directoratului CNTEE Transelectrica SA, și Andreea MIU, membru al Directoratului, au participat săptămâna trecută la ședințele de comandamente privind stadiul lucrărilor, pentru fiecare proiect în parte, organizate alături de echipele contractorilor și de echipele de proiect ale Companiei.
„Retehnologizarea stației Timișoara și a stației Reșița reprezintă în acest moment două priorități investiționale pentru completarea Inelului de 400 kV în zona de vest, alături de finalizarea celor aproximativ 340 de kilometri de linie electrică aeriană de 400 kV din componența Axului Banat. România are nevoie de o infrastructură energetică modernizată, fiabilă, capabilă să integreze noi capacități de producție a energiei regenerabile, de aceea închiderea Inelului este un proiect fundamental pentru siguranța în funcționare a Sistemului Electroenergetic Național. După aproape 4 ani de blocaje, am reușit reluarea lucrărilor în Stația Reșița, o stație cu un rol deosebit în zona de vest a țării, ceea ce considerăm un succes, în condițiile în care această investiție va conduce atât la întărirea rețelei în zona de vest, cât mai ales va crea premisele necesare interconexiunii cu Serbia. Creșterea gradului de interconexiune joacă un rol important privind securitatea aprovizionării cu energie electrică a României și contribuie la atingerea țintelor asumate la nivel european“, a declarat Cătălin NIȚU, președintele Directoratului CNTEE Transelectrica SA.
Proiectul de retehnologizare a stației Timișoara se află într-o etapă matură de execuție, termenul de finalizare a lucrărilor fiind anul 2024. Investiția, în valoare de circa 18 milioane de euro, este una complexă și vizează atât retehnologizarea stației existente de 110 kV, cât și construirea unei stații noi cu tensiunea de 400 kV care va permite implementarea proiectului de trecere la tensiunea de 400 kV a Axului Porțile de Fier – Reșița – Timișoara – Săcălaz – Arad (Axul de 400 kV Banat), un obiectiv strategic al Planului de Dezvoltare a Rețelei Electrice de Transport 2020-2029.
În această linie se înscrie și investiția privind retehnologizarea Stației Reșița, un obiectiv-cheie atât pentru operaționalizarea comercială a liniei de 400 kV de interconexiune cu Serbia Reșița (RO)-Pancevo (RS), cât și pentru trecerea la tensiunea de 400 kV a Axului Banat. Contractul de execuție a lucrărilor a fost semnat la finele anului 2020, iar prima întâlnire de comandament în cadrul acestui proiect a fost organizat săptămâna trecută, urmând ca în perioada următoare să fie dat ordinul de începere a lucrărilor în șantier. Retehnologizarea stației Reșița, o investiție blocată din anul 2017, are valoare de aproximativ 24 de milioane de euro și va fi finalizată în anul 2023.
Inelul de 400 kV reprezintă un ansamblu de linii electrice aeriene de 400 kV din rețeaua electrică de transport, cu o lungime de aproximativ 1.796 de kilometri, care sunt deja realizate, sunt în curs de execuție sau se vor construi conform Planului de dezvoltare a RET pe 10 ani al CNTEE Transelectrica SA. În 2020, circa 64% din Inelul de 400 kV era realizat, restul de circa 36% reprezentând segmente care fie se aflau în lucru, fie în diferite faze de pregătire. Prin finalizarea și punerea în funcțiune a liniei 400 kV Oradea Sud-Nădab la sfârșitul anului 2020, Inelul de 400 kV a atins un grad de realizare de 70%.
Închiderea Inelului de 400 kV este fundamentală atât în zona de vest, unde rețeaua electrică de transport se interconectează mai solid cu Europa, cât și în zona de est, unde există dificultăți de evacuare a puterii din zona Dobrogea. Completarea Inelului de 400kV va contribui semnificativ la creșterea siguranței în funcționare a SEN, creșterea capacității de interconexiune, integrarea energiei din surse regenerabile produsă în zona Dobrogea, optimizarea funcționării pieței de energie electrică și la integrarea acesteia în piața unică europeană de energie (IEM).
În prezent, pe lângă retehnologizarea stațiilor Timișoara și Reșița, pentru completarea Inelului de 400 kV în zona de vest se execută lucrări importante de investiții pentru construirea Liniei Electrice Aeriene (LEA) 400 kV Porțile de Fier – (Anina) – Reșița.
Axul Banat de 400kV – Porţile de Fier – Reșița – Timișoara – Săcălaz - Arad – aflat in diverse stadii de realizare inclus pe lista a 4-a de proiecte de interes comun a Comisiei Europene:
Etapa I (Extinderea Stației 400 kV Porțile de Fier; LEA 400 kV Porțile de Fier - Reșița; Stația 400 kV Reșița);
Etapa II (LEA 400 kV d.c. Reșița - Timișoara – Săcălaz, introducerea tensiunii de 400 kV în Stația Timișoara și retehnologizarea Stației 110 kV Timișoara);
Etapa III (LEA 400 kV d.c. Timișoara - Săcălaz – Arad, Stația 400/110 kV Săcălaz și extinderea Stației 400 kV Arad);.
LEA 400 kV Gădălin-Suceava;
O contribuție importantă la întărirea inelului de 400kV o au proiectele de evacuare a puterii din zona de sud-est a României și de creștere a capacității de schimb transfrontalier cu Bulgaria:
LEA 400 kV Gutinaş – Smârdan și LEA 400 kV Cernavodă - Gura Ialomiței – Stâlpu, incluse pe lista a 4-a de proiecte de interes comun a Comisiei Europene, trecerea la 400kV a axului de 220kV Stâlpu -Teleajen - Brazi Vest.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu