Urmare a declarației publice din data de 22.07.2020 a unui oficial ANRE, SNTGN TRANSGAZ SA, apreciază că prin aceasta se aduce atingere capitalului său de imagine atât în mediul de afaceri din sectorul energetic în care compania își desfășoară activitatea cât și în piața de capital, TRANSGAZ fiind societate listată la Bursa de Valori București.
Prin urmare, pentru a evita riscul unor interpretări și înțelegeri eronate, managementul companiei consideră necesare următoarele precizări:
Proiectul "Dezvoltarea pe teritoriul României a Sistemului Naţional de Transport Gaze Naturale pe Coridorul Bulgaria-România-Ungaria–Austria (Faza I), pe scurt, Proiectul BRUA faza 1 – a fost și este cuprins în Planul de dezvoltare a SNT pentru următorii 10 ani (PDSNT), începând cu prima ediția a PDSNT 2014-2023 și continuând cu edițiile următoare 2017-2026, 2018-2027, 2019-2028, aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) prin Deciziile nr. 2819/17.12.2014, 910/22.06.2017, 1954/14.12.2018, 2080/11.12.2019 ale Președintelui acestei autorități, în urma susținerii și analizei PDSNT în cadrul ședințelor Comitetului de Reglementare; PDSNT 2020-2029 urmează să fie depus la data de 1 august 2020, la ANRE, în vederea aprobării;
În cadrul ședințelor Comitetului Consultativ și cele ale Comitetului de Reglementare din cadrul ANRE, dar și ori de câte ori s-a solicitat, TRANSGAZ a prezentat de fiecare dată, informări, rapoarte, situații (în format letric și electronic) astfel încât toate informațiile în privința proiectului BRUA faza 1, dar și în privința celorlalte proiecte din plan, să ofere ANRE, cadrul adecvat de analiză și evaluare a tuturor scenariilor posibile în legătură cu proiectele din PDSNT, deci, inclusiv cu privire la gazoductul BRUA faza 1.
În legătură cu Planul de dezvoltare a SNT pentru următorii 10 ani, plan supus și consultărilor publice înainte de aprobarea acestuia de către ANRE, TRANSGAZ a informat permanent, acționariatul companiei, Guvernul României, ministerul de resort, ministerele și autoritățile impactate, atât în ceea ce privește importanța strategică a proiectelor de investiții propuse, beneficiile acestora, calendarul de realizare și implementare, sursele de finanțare, impactul social și de mediu, stadiul de execuție a proiectelor;
Mai mult, după cum se știe, din Proiectul BRUA - faza 1, cele 3 stații de comprimare gaze naturale (STC Jupa, STC Podișor și STC Bibești) au fost deja realizate, iar firul liniar în lungime de 479 km urmează să fie pus în funcțiune.
Având în vedere aceste considerente, apreciem că astfel de declarații, nu se înscriu pe linia deontologiei profesionale, dat fiind faptul că ele sunt contrare cu ceea ce anterior ANRE a aprobat în baza analizei documentelor și informațiilor solicitate și puse la dispoziție de companie.
În niciun moment ANRE nu a fost văduvită de informațiile necesare, iar poziția recentă, prin care investiții de amploare sunt puse sub semnul întrebării din senin, într-un context public și fără fundamentare sunt de natură să dăuneze încrederii în companie și în proiectele sale și să-i afecteze astfel capitalul, atât cel financiar, cât și cel reputațional. SNTGN Transgaz SA a colaborat mereu eficient, onest, deschis, transparent și responsabil cu toate instituțiile statului român și se așteaptă la reciprocitate.
Responsabilizând misiunea asumată, prin Planul de dezvoltare a SNT pe următorii 10 ani, Transgaz continuă unul dintre cele mai mari și importante programe de dezvoltare a infrastructurii de transport gaze naturale din România în ultimii 20 de ani, cu proiecte de investiţii estimate la aprox. 4,03 miliarde euro (din care 1,25 miliarde euro pentru proiecte FID ( cu decizie finală de investiție) și A non FID-etape avansate în luarea deciziei finale de investitie), proiecte ce vor avea ca rezultat crearea unor noi culoare de transport gaze naturale esenţiale pentru transportul, atât pe piaţa autohtonă cât și pe pieţele din regiune, a cantităților de gaze naturale descoperite în Marea Neagră, dar şi pentru integrarea României în marile trasee transfrontaliere ale Coridorului Sud-Est/Nord-Sud al Europei.
Precizăm faptul că, obiectivul comun al acestor proiecte îl reprezintă consolidarea rolului României în sectorul gazier, ceea ce înseamnă atât creșterea calității vieții cetățenilor, cât și creșterea atractivității pentru investitori, care vor avea acces la o rețea modernizată de transport gaze naturale, într-o țară cu resurse bogate și cu opțiuni suficiente pentru aprovizionarea cu gaze naturale. Cu alte cuvinte, România devine nu doar independentă energetic, ci și deținătoarea unui sector gazier care funcționează ca motor al dezvoltării durabile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu