ActiveWatch și CeRe au monitorizat activitatea CGMB și a primarului Nicușor Dan, în ceea ce privește transparența și comunicarea cu cetățenii, în primele șase luni de mandat, în perioada octombrie 2020 – aprilie 2021.
"Grav derapaj de la normele de bună practică"
Potrivit raportului, doar 6 din 73 de proiecte de hotărâre cu caracter normativ au fost puse în dezbatere publică, iar 23 din 466 dispoziții de primar sunt publice pe site-ul primăriei. De asemenea, nu există calendar, ordine de zi sau procese verbale publicate pentru ședințele comisiilor de specialitate din CGMB, iar primarul Nicușor Dan nu primește cetățenii în audiență.
În același raport se arată că proiectul de buget a fost publicat în format editabil, fiind o îmbunătățire și se subliniază faptul că proiectele de hotărâre care intră în dezbaterea consilierilor generali în ședințe pe ordinea de zi suplimentară sunt și ele publicate pe site-ul primăriei.
ONG-urile au numit "un grav derapaj de la normele de bună practică" nepublicarea în dezbatere publică a proiectelor de hotărâre care ar trebui puse în dezbatere. Doar șase proiecte din totalul de 73 care sunt acte normative (adică impun reglementări generale) au fost supuse dezbaterii publice, așa cum cere legea. Nici cele 466 de dispoziții date de primarul general nu sunt toate publice, ci doar 23 dintre ele.
O îmbunătățire importantă cu privire la transparența Primăriei Municipiului București, potrivit autorilor raportului, este publicarea proiectelor de pe ordinea de suplimentară. La solicitarea unui consilier general PNL (Cătălin Deaconescu), pe site-ul Primăriei Municipiului București sunt acum publicate proiectele de ordinea de zi suplimentară.
Bugetul PMB
Unul dintre testele majore cu privire la transparență și implicarea cetățenilor în procesul de luare a deciziilor a fost realizarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2021. Pentru prima dată, Primăria Municipiului București a publicat în format editabil proiectul de buget pentru anul 2021, însă acest demers a fost, în opinia autorilor, inutil, având în vedere modul în care bugetul a fost definitivat. În ciuda publicării spre dezbatere publică a bugetului, solicitările organizațiilor non-guvernamentale de a dezbate public bugetul cu cetățenii au fost refuzate.
Dincolo de refuzul Primăriei Municipiului București de a organiza o dezbatere, în urma disensiunilor avute cu USR-PLUS pe marginea proiectului de buget (așa cum a reieșit din discuțiile din spațiul public), partidele politice care formează majoritatea în Consiliul General au ajuns la o nouă formă a bugetului, distinctă de cea publicată inițial pe websiteul Primăriei Municipiului București.
Modificarea substanțială a bugetului s-a făcut prin citarea mai multor pagini de amendamente de către Primarul General, într-o manieră absolut imposibil de urmărit pentru cetățeni. Astfel că forma finală a proiectului de buget (cea supusă votului) a fost disponibilă publicului ulterior adoptării.
De asemenea, din activitatea lui Nicușor Dan la Primăria Capitalei lipsesc total audiențele cu cetățenii, după cum reiese dintr-un răspuns al municipalității pentru cele două ONG-uri.
Întregul document poate fi consultat AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu