Trecerea la televiziunea digitală terestră şi introducerea serviciilor multimedia digitale la nivel naţional vor avea ca efect creşterea gradului de concurenţă şi inovaţie pe piaţa serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale, potrivit Consiliului Concurenţei.
"Furnizarea serviciilor de programe de televiziune în sistem digital terestru va reprezenta un pas înainte calitativ în ce priveşte nivelul serviciilor de programe de televiziune recepţionate de populaţie prin intermediul frecvenţelor radio. Mai mult, migrarea către tehnologia Internet Protocol (IP) şi licenţele recent achiziţionate de operatorii mobili vor permite furnizarea de servicii mobile de bandă largă, inclusiv servicii de televiziune", se arată într-un raport al instituţiei privind evoluţia concurenţei în sectoarele cheie, scrie Mediafax.
În acest sens, se spune în document, trebuie evidenţiată creşterea ratei de penetrare a serviciilor de comunicaţii mobile de bandă largă, ceea ce relevă creşterea interesului consumatorului pentru astfel de servicii, în condiţiile creşterii disponibilităţii şi varietăţii terminalelor destinate utilizatorilor finali (smartphone-uri) din ce în ce mai performate.
"Aceste dezvoltări tehnologice vor determina schimbări în privinţa consumului de servicii TV, a conţinutului furnizat şi vizualizat de clienţi, consumatorul alegând locul, momentul şi conţinutul pe care îl va viziona", se precizează în raport.
Consiliul Concurenţei spune că un aspect important care influenţează pe termen lung gradul de concurenţă pe piaţa serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale este nivelul relativ ridicat al impactului inovaţiei tehnologice, dar şi accentuarea vânzării acestui serviciul în cadrul unor pachete de servicii (de tipul multiplay).
"Implementarea tehnologiei DTH (Direct to Home) a reprezentat o inovaţie de natură disruptivă, ducând la estomparea efectului economiilor de densitate de pe acestă piaţă, generând o extindere a pieţelor geografice relevante. Însă acest efect este contracarat de efectul economiilor de scop, fenomen care este accentuat prin vânzarea pachetelor de servicii multiplay. De asemenea, creşterea gradului de penetrare a platformelor tehnologice bazate pe tehnologia IP este de natură să modifice structura pieţei", se arată în document.
La finele anului 2011, datele Consiliului Concurenţei, care citează rapoartele autorităţii de reglementare în comunicaţii (ANCOM), arată că numărul de abonaţi la serviciile de de retransmisie a programelor audiovizuale a atins 5,85 milioane, de la 5,24 milioane în 2007.
De asemenea, conform estimărilor Consiliului, veniturile operatorilor pe acest segment de piaţă au atins 1,56 miliarde de lei în 2011, de la 1,22 miliarde de lei în 2007.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu