În iunie, livrările de mărfuri turcești către piața rusă au crescut cu 52% față de luna mai, la 791,4 milioane de dolari. Volumele din iunie au fost un record pentru ultimii 12 ani, scrie RBC, citând date de la baza comercială a ONU și de la Institutul Turc de Statistică.
Turcia a fost singura țară care a prezentat o dinamică pozitivă în comerțul cu Federația Rusă la începutul verii: comparativ cu iunie 2021, indicatorii săi au crescut cu 46%. Restul statelor care și-au publicat statisticile de comerț exterior au raportat o scădere semnificativă a exporturilor către Rusia față de anul trecut. Printre acestea se numără China, Taiwan, Vietnam, Coreea de Sud, Japonia, Thailanda, Malaezia.
Anul trecut, Turcia a fost pe locul zece în lista celor mai mari exportatori către Federația Rusă, acum iese pe locul patru sau al cincilea, ocolind SUA, Franța, Italia, Polonia, Japonia și Țările de Jos. Ankara este a doua după China, Belarus, Germania și posibil Kazahstan.
În ultima lună, livrările de fructe și nuci turcești către Rusia, în principal piersici, caise și cireșe, s-au dublat. Exporturile turcești de echipamente și dispozitive mecanice au crescut cu 40%, mașini și echipamente electrice au crescut cu 15%, transportul terestru și componentele sale au crescut cu 35%, iar materialele plastice și produsele din plastic au crescut cu 4%.
În paralel, Moscova a devenit principalul importator al Ankarei în prima jumătate a anului 2022, înaintea chiar și a Chinei. În ianuarie-iunie, Rusia a reprezentat 16% din toate mărfurile străine importate în Turcia, în timp ce peste 60% din livrările rusești în țară au fost petrol și gaze.
Volumul livrărilor către Rusia a crescut și din Belarus (+29% în mai) și Elveția (plus 80% în iunie). Acesta din urmă se datorează vânzărilor de produse medicale care nu au fost afectate de sancțiunile europene.
Potrivit șefului uneia dintre domeniile de la Centrul de analiză macroeconomică și prognoză pe termen scurt, Dmitri Belousov, Turcia trece acum într-o perioadă de industrializare și produce bunuri tehnologice care sunt solicitate în Federația Rusă, în principal piese auto și produse de inginerie.
„Ideea că Turcia ar fi înapoiată, abia supraviețuiește și exportă doar constructori este o imagine a lumii la mijlocul anilor 80”, a spus el.
Anterior, fondatorul restaurantelor Meat & Fish, membru al filialei din Moscova a Delovaya Rossiya, Serghei Mironov, a scris pe blogul său că se presupune că antreprenorii turci sunt gata să furnizeze rușilor bunuri din țările occidentale.
„Turcii sunt gata să furnizeze piese de schimb și echipamente europene, dar au propria lor alternativă pentru asta”, a spus omul de afaceri rus.
În același timp, la jumătatea lunii iulie, angajații a doi importatori ruși au declarat pentru The Moscow Times că companiile turcești refuzau să importe în Rusia produse de înaltă tehnologie aflate sub sancțiuni, cum ar fi semiconductori, tranzistori și piese de avioane.
Potrivit Aviatorshina, echipajele S7 Airlines au fost instruite să folosească modul de marșarier scăzut, în locul frânării automate, dacă starea și lungimea pistei permit acest lucru. Compania recomandă folosirea frânei doar atunci când viteza scade la 130 km/h, evitând în același timp frânările intensive pentru a finaliza aterizarea cât mai curând posibil și a elibera pista.
Ural Airlines recomandă piloților să efectueze aterizări fără a aplica frâna automată pe piste lungi și să minimizeze numărul de acționări ale frânei, iar atunci când parchează, să oprească frâna de parcare folosind plăcuțe.
Rossiya Airlines i-a sfătuit pe piloți să nu încerce să elibereze pista de la cea mai apropiată cale de rulare, ceea ce poate necesita frânări puternice. Piloții sunt sfătuiți să folosească marșarier pentru a minimiza căldura și uzura frânei și pentru a evita rularea cu frânele puse.
Aeroflot nu a emis recomandări scrise; le-a cerut verbal piloților să folosească frânele mai economic. Pe pistele lungi, „se poate fără ele”, a spus unul dintre piloții companiei pentru Aviatorshina.
Compania aeriană low-cost Pobeda salvează din durata de viață a frânelor, dar într-un mod diferit: recomandă piloților, dimpotrivă, să recurgă la frânare intensivă (Autobrake 3) folosind marșarier pentru a reduce lungimea de rulare.
În plus, compania le-a cerut piloților să evite virajele cu viteză aproape de zero în jurul punctului de aterizare - tot din aspecte economice.
Acum, în Rusia există 1148 de avioane de pasageri, majoritatea străine. Boeing și Airbus au încetat furnizarea de componente și întreținere aeronavelor încă din primele zile ale războiului. Peste 70 de avioane au fost confiscate în străinătate, după ce locatorii au cerut restituirea proprietății.
Planul Ministerului Transporturilor este de a demonta jumătate din flota de aeronave pentru piese de schimb și astfel să rezolve problema lipsei componentelor originale.
Surse Bloomberg apropiate Aeroflot au raportat la sfârșitul lunii mai că cel mai mare transportator din țară va fi obligat să se angajeze în canibalizare în lunile următoare. Pobeda Airlines intenționează, de asemenea, să demonteze până la 40% din flotă pentru piese de schimb.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu