În timp ce Franța și-a redus prognoza de creștere pentru 2024, iar Germania abia a trecut pe lângă recesiune, Spania se așteaptă ca economia sa să crească cu 2% în acest an, datorită turismului înfloritor. Totuși unii localnici văd această creștere a turismului în mod negativ.
Proaspăt întoarsă de la un tur al strălucitorului stadion Santiago Bernabeu al lui Real Madrid din capitala Spaniei, Guadalupe Rebollo spune că o vacanță în Spania cu fiica sa de 15 ani este mai bună decât una pe plajă în Mexic, țara sa natală.
Soții Rebollo fac parte dintr-un val record de vizitatori străini în Spania, care ajută economia sa să depășească performanțele colegilor europeni și să creeze locuri de muncă într-un ritm rapid. Cu toate acestea, acest lucru pune la grea încercare servicii precum locuințele și transportul și stârnește resentimente în rândul localnicilor.
"Cum să facem ca acest boom să fie sustenabil și cum să împărțim beneficiile sale la scară mai largă" sunt sarcinile cu care se confruntă factorii de decizie din Spania, iar unii dintre ei cred că o soluție ar fi promovarea turismului.
Dar pentru familia Rebollo din Mexic, accesibilitatea este unul dintre factorii care fac Spania atât de atractivă, alături de atracțiile sale culturale.
Rebollo, în vârstă de 45 de ani, a declarat că recenta lor vacanță acasă i-a costat echivalentul a 2.500 de euro (2.700 de dolari).
"Aici vom cheltui puțin mai mult decât atât, dar având în vedere că vizitezi alte țări, plătești bilete de avion și ai tot felul de excursii este chiar foarte bine", a spus ea. "Adevărul este că este un raport calitate-preț foarte bun", a continuat Rebollo.
Milioane de alți vizitatori sunt de acord, iar valul de turism a ajutat Spania, mult timp codașa dintre marile economii europene vestice, să devină un lider, depășind acum zona euro, care a înregistrat o creștere de doar 0,3% în primul trimestru din 2024, față de 0,7% în cazul Spaniei.
În timp ce Franța și-a redus prognoza de creștere pentru 2024, iar Germania abia a trecut pe lângă recesiune, frânată de dependența de industrie și de vulnerabilitatea la fluctuațiile prețurilor materiilor prime și la tensiunile geopolitice, Spania se așteaptă ca economia sa să crească cu 2% în acest an.
Expansiunea este determinată de creșterea serviciilor, precum și de consumul public și privat alimentat de creșterea numărului de locuri de muncă, a declarat Angel Talavera, șeful departamentului de economie europeană de la Oxford Economics.
Turismul a reprezentat 71% din creșterea reală a economiei spaniole anul trecut, potrivit grupului de lobby pentru turism Exceltur. Consumul de către nerezidenți a reprezentat aproape o treime din creșterea de 2,5% a Spaniei în 2023, potrivit BBVA.
Dar mulți spanioli simt că nu culeg beneficiile, iar motorul succesului Spaniei este întâmpinat din ce în ce mai des cu proteste.
"Este adevărat că mergem ca pe roate, dar acest fenomen trebuie gestionat", a declarat pe 8 mai ministrul Turismului, Jordi Hereu. "Nu vom interzice oamenilor să vină în Spania, dar putem pune limite la oferta turistică", a adăugat el.
Deja se iau măsuri, guvernele locale impunând limite la noile autorizații pentru case de vacanță.
În Barcelona, autoritățile locale au cerut ca o rută de autobuz să fie eliminată din aplicațiile pentru smartphone-uri către populara destinație turistică Park Guell, deoarece serviciul era saturat.
Un sondaj realizat în luna aprilie de Centrul spaniol de cercetare sociologică a constatat că, deși 60% dintre spanioli au recunoscut că situația lor economică personală este "bună", 59% au declarat, de asemenea, că situația din țară este "rea" sau "foarte rea".
Salariile mai mici atrag investiții în hoteluri noi, care se deschid la un ritm de unul la patru zile, ceea ce a permis Spaniei să depășească anul acesta Marea Britanie ca fiind cea mai atractivă țară din Europa pentru investitorii în industria ospitalității, potrivit CBRE.
Antonio Catalan, președintele AC Hotels, partenerul Marriott în Spania, a declarat că hotelurile sale au înregistrat o creștere de 17% a numărului de vizitatori străini în primul trimestru, care au cheltuit cu 27% mai mult, în principal din cauza tarifelor mai mari ale camerelor.
"Spania are prețuri sub așteptări și prea mulți clienți", a spus el.
Un număr record de 85 de milioane de persoane au vizitat țara în 2023, iar această tendință ascendentă a continuat în primul trimestru al acestui an, numărul vizitatorilor crescând cu aproape 18%, până la 16,1 milioane.
Anul trecut, vizitatorii din Spania au cheltuit 109 miliarde de euro, față de 63,5 miliarde de euro în Franța, turiștii făcându-și uz de cardurile de credit în restaurante și în magazinele de haine.
Cheltuielile turiștilor străini au crescut cu 27% în primul trimestru față de anul precedent.
Turismul a contribuit, de asemenea, la creșterea numărului de locuri de muncă, șomajul scăzând la minimul ultimilor 16 ani, chiar și în condițiile în care imigrația ajută la ocuparea posturilor vacante din sectorul serviciilor.
Sectorul a creat cu 197.630 de locuri de muncă în plus în primul trimestru față de anul trecut, reprezentând unul din patru locuri de muncă create în această perioadă, potrivit Turespaña, agenția de stat care promovează turismul spaniol.
Aceste noi locuri de muncă contribuie la stimularea consumului privat pentru a completa cheltuielile turiștilor.
Dar Talavera de la Oxford Economics a avertizat că boom-ul economic al Spaniei nu este sustenabil.
"Turismul nu poate crește în acest ritm permanent și nici cheltuielile publice nu pot continua expansiunea", a spus el.
Rebollo și fiica sa, între timp, au plănuit să petreacă două săptămâni în Europa, inclusiv câteva zile în Franța, "dar vom petrece mai mult timp în Spania, deoarece am observat că nu este scumpă, iar Parisul este", a spus ea, conform Reuters.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu