Operatorii din portul Constanţa se grăbesc să îşi majoreze capacităţile de manipulare a cerealelor.
Publicitate
Operatorii din portul Constanţa fac investiţii pentru a-şi creşte capacităţile de manipulare a cerealelor, pe măsură ce Ucraina îşi majorează exporturile prin România, a declarat pentru Reuters directorul general de la operatorul portuar Comvex SA, Viorel Panait.
Guvernul de la Bucureşti a anunţat că vrea să dubleze capacităţile de tranzit pentru cerealele ucrainene prin portul Constanţa, până la patru milioane de tone pe lună, de la un nivel apropiat de zero înainte de invazia rusească în Ucraina.
Luna trecută, aproximativ 2,7 milioane de tone de cereale din Ucraina au trecut prin portul Constanţa, a precizat Viorel Panait.
Începând din luna iulie, când Moscova a abandonat un acord care permitea Ucrainei să exporte cereale prin porturile sale de la Marea Neagră, Rusia a bombardat în repetate rândurile porturile ucrainene de la Dunăre, care se află pe graniţa cu România, ţară membră NATO.
'Nu te poţi baza pe un singur mijloc de transport pentru că asta te face vulnerabil, am văzut asta după atacurile asupra porturilor ucrainene de la Dunăre. Ai nevoie de conversia transportului cu camioanele, trenurile şi barjele', a precizat Viorel Panait.
Comvex, care în ultimul an şi-a dublat capacitatea de descărcare a barjelor, este în prezent în mijlocul unui proces de extindere cu 25% a capacităţilor sale de stocare de cereale, până la 250.000 de tone, şi în paralel lucrează şi la creşterea vitezei de procesare a trenurilor, a spus Panait.
În acest sens, Comvex a încheiat un parteneriat cu operatorul feroviar Grup Feroviar Roman (GFR) pentru un nou sistem de reîncărcare a trenurile la punctul de trecere a frontierei cu Ucraina de la Vadul Siret-Dorneşti.
Panait a precizat că noul sistem, care va deveni operaţional la mijlocul lunii octombrie, va permite Comvex să manipuleze o cantitate suplimentară de 120.000 de tone de cereale pe lună. De asemenea, operatorul adaugă un al doilea sistem automat de control al calităţii, care îi va dubla capacitatea de procesare a trenurilor.
Grupul de logistică TTS, care se ocupă cu manevrarea de produse agricole, minerale şi chimicale pe râul Dunărea, a finalizat la începutul acestui an preluarea operatorului cargo Decirom S.A. din portul Constanţa.
Directorul pentru relaţia cu investitorii de la TTS, Gabriel Techera, a spus la începutul acestei săptămâni că grupul, care are un buget de investiţii de 80 de milioane de euro pentru 2023, a pus în funcţiune două macarale plutitoare la începutul lunii septembrie.
La rândul său, operatorul portuar SOCEP S.A. a anunţat că a plătit 10 milioane de euro pentru noi echipamente la terminalul său de cereale şi încărcare a navelor.
Viorel Panait, care este şi preşedintele operatorilor portuari din Constanţa, a spus că unii operatori portuari utilizează un sistem digital, care a redus timpul necesar pentru procesarea declaraţiilor vamale până la 30 de minute, de la 48 de ore anterior.
'Mai mult de jumătate dintre cei 13 operatori de cereale din portul Constanţa sunt deja autorizaţi sau urmează să fie autorizaţi', a spus Panait.
O sursă guvernamentală a dezvăluit pentru Reuters că portul Constanţa are acum capacitatea logistică pentru a gestiona 40 de milioane de tone de cereale pe an, semnificativ mai mare decât recordul anual de 25 de milioane de tone stabilit în 2021, notează Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu