Oficiali de la Bruxelles vor propune miercuri măsuri pentru ecologizarea zborurilor din Europa, inclusiv o taxă fără precedent pe kerosen. UE vrea să reducă emisiile de gaze cu efect de seră până în 2030.
Specialiștii de la Bruxelles trebuie să propună miercuri măsuri pentru ecologizarea zborurilor intraeuropene, inclusiv o taxă fără precedent pe kerosen, context în care companiile se tem de o „denaturare a concurenţei” cu restul lumii, notează Le Figaro.
Sectorul este alarmat de măsurile pe care Comisia Europeană le va prezenta în planul climatic pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră ale UE cu 55% până în 2030 comparativ cu 1990. Transportul aerian reprezintă aproximativ 3% din emisiile europene.
În proiectul unuia dintre cele 12 texte legislative, executivul european consideră că absenţa taxării pe kerosen pentru călătoriile aeriene „nu este în concordanţă cu politicile climatice”.
Prin urmare, Bruxelles-ul doreşte o impozitare pentru zborurile din UE, inclusiv zborurile interne. Impozitarea ar creşte treptat în decurs de zece ani înainte de atingerea ratei totale.
Taxele se vor baza pe performanţa energetică şi de mediu a kerosenului, pentru a încuraja companiile să adopte combustibili „durabili” care ar fi neimpozabili. Aviaţia de afaceri (avioane private) şi transportul de marfă ar fi scutite de taxa pe kerosen, din cauza constrângerilor legale internaţionale. Într-o directivă separată, Comisia se aşteaptă, de asemenea, să ridice obiectivul foarte modest al utilizării „combustibililor durabili”.
Aceste propuneri vor fi discutate între deputaţi şi statele membre ale UE. Belgia, Luxemburg şi Austria s-au pronunţat într-o scrisoare deschisă în care cer o aplicare imediată a unei taxe pe kerosen în UE, solicitând totodată promovarea aceleiaşi măsuri la nivel internaţional, potrivit Mediafax.
Pactul Verde European sau ”Green Deal” își propune ca-n 2050 să fim ”neutri” din punct de vedere al emisiilor, să nu mai fie emise gaze cu efect de seră.
”România are un oarecare avantaj, pentru că-n actualul mix energetic, a moștenit energia hidro, care reprezintă o componentă foarte importantă și care este considerată a fi energie regenerabilă.” a subliniat Cristian Bușoi, europarlamentar PNL. Există și dezavantaje: ”Ne dezavantajează foarte mult partea de cărbune, cea mai poluantă formă de producere a energiei. Va trebui să fie înlocuită treptat în anii următori cu alte mecanisme”, a spus liberalul.
”Partea mai dificilă va fi după 2030” a punctat el.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu