Legislatorii UE au adoptat, marți, regulile emblematice pentru a controla giganții tehnologici precum Google, Amazon, Apple, Meta și Microsoft, dar punerea în aplicare ar putea fi îngreunată de resursele limitate ale autorităților de reglementare.
Pe lângă regulile cunoscute sub numele de Digital Markets Act (DMA), parlamentarii au aprobat și Digital Services Act (DSA), care impune platformelor online să facă mai mult pentru a limita conținutul ilegal pe internet.
Companiile se vor confrunta cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri anuală globală pentru încălcări ale DMA și 6% pentru încălcări ale DSA. Statele UE au ajuns la un acord politic cu privire la ambele cărți de reguli la începutul acestui an, lăsând câteva detalii de rezolvat în această perioadă.
Comisia Europeană a înființat un grup de lucru, cu aproximativ 80 de oficiali așteptați să se alăture, o mișcare criticată de unele voci. Luna trecută a fost lansată o licitație de 12 milioane de euro pentru căutarea de experți care să ajute în investigații și aplicarea conformității pe o perioadă de patru ani.
Șeful industriei UE, Thierry Breton, a încercat să abordeze preocupările privind aplicarea legii, spunând că echipele se vor concentra pe diferite probleme, cum ar fi evaluările riscurilor, interoperabilitatea serviciilor de mesagerie și accesul la date în timpul implementării regulilor.
Autoritățile de reglementare vor înființa, de asemenea, un „Centru european pentru transparență algoritmică” pentru a atrage oamenii de știință în domeniul științei datelor pentru a ajuta la aplicarea legii.
„Am început să adaptăm organizația pentru acest nou rol, inclusiv prin schimbarea resurselor existente și, de asemenea, ne așteptăm să intensificăm recrutarea anul viitor și în 2024 pentru a angaja echipa dedicată DG CONNECT cu peste 100 de angajați cu normă întreagă”, a spus Breton, într-o postare pe blog.
Deputatul Andreas Schwab, care a condus problema prin Parlamentul European, a cerut un grup de lucru mai mare pentru a contracara buzunarele adânci ale Big Tech.
Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a făcut ecou acelorași îngrijorări.
„Am tras săptămâna trecută un semnal de alarmă cu alte grupuri ale societății civile că, dacă Comisia nu angajează experții de care are nevoie pentru a monitoriza practicile Big Tech pe piață, legislația ar putea fi împiedicată printr-o aplicare ineficientă”, a declarat directorul general adjunct al BEUC, Ursula Pachl.
DMA este setat să forțeze schimbări în afacerile companiilor, solicitându-le acestora să facă serviciile de mesagerie interoperabile și să ofere utilizatorilor de afaceri acces la datele lor.
Oamenii de afaceri ar putea promova produse și servicii concurente pe o platformă și ar putea ajunge la înțelegeri cu clienții.
Companiile nu vor avea voie să-și favorizeze propriile servicii față de cele ale rivalilor sau să împiedice utilizatorii să elimine software-ul sau aplicațiile preinstalate, două reguli care vor lovi puternic Google și Apple.
DSA interzice publicitatea direcționată adresată copiilor sau bazată pe date sensibile precum religia, sexul, rasa și opiniile politice.
Modelele întunecate (n.r. dark patterns)- tactici care induc oamenii în eroare și îi păcălesc să ofere date personale companiilor online- vor fi, de asemenea, interzise.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News