UE ar putea amâna cu 20 de ani taxele pe carburanții poluanți pentru aviație

Sursa Foto: FreePik
Sursa Foto: FreePik

Țările Uniunii Europene iau în considerare o amânare de 20 de ani a introducerii taxelor la nivelul UE pentru carburanții poluanți utilizați în aviație, conform unui document de proiect obținut de Reuters.

Această decizie vine în contextul negocierilor prelungite privind reformele fiscale menite să sprijine tranziția ecologică, care nu au dat rezultate până în prezent.

În 2021, Comisia Europeană a propus o actualizare a normelor de impozitare a energiei pentru a încuraja utilizarea de surse mai ecologice. O parte a acestor propuneri includea introducerea treptată a taxelor pe combustibilul de aviație pentru zborurile din interiorul blocului comunitar, care în prezent nu sunt supuse impozitării la nivelul UE.

Cu toate acestea, după ce statele membre nu au reușit să ajungă la un consens privind această măsură, acum se ia în considerare o scutire de taxe pentru carburanții utilizați în aviație și transport maritim pentru următorii 20 de ani.

Documentul justifică această amânare prin lipsa combustibililor alternativi durabili (SAF) disponibili pe piață. Impozitarea combustibililor de aviație ar duce doar la creșterea prețurilor biletelor de avion, fără a genera o tranziție semnificativă de la combustibilii fosili la SAF, se precizează în text.

În următorii 20 de ani, doar aeronavele mici, cu maximum 19 locuri, și bărcile folosite pentru navigația privată ar putea fi supuse unor taxe minime la nivelul UE. Celelalte aeronave și nave ar putea fi taxate doar prin decizii naționale, fără a exista o obligație impusă de blocul comunitar. În plus, statele membre vor reconsidera în 15 ani aplicarea cotelor minime de impozitare pentru aceste sectoare, la finalul scutirii.

Compromisul actual a fost propus de Ungaria, care deține președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene și coordonează negocierile între statele membre până la finalul anului.

Decizia finală este încă în discuție, însă schimbările fiscale în cadrul UE necesită aprobarea unanimă a tuturor statelor membre, ceea ce complică adoptarea rapidă a unor astfel de măsuri.

Pe de altă parte, activiștii pentru schimbările climatice au criticat vehement această posibilă amânare, afirmând că o întârziere de 20 de ani ar contraveni obiectivului Uniunii de a atinge neutralitatea climatică până în 2050. Jo Dardenne, director de aviație la organizația non-profit Transport & Environment, a subliniat că „până când această taxă va intra în vigoare, lumea ar trebui deja să fi atins neutralitatea climatică”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel