Transportul animalelor este un element cheie al strategiei Farm to Fork, pe care Bruxelles o dezvoltă pentru a îmbunătăți calitatea producției agricole europene și, în același timp, pentru a urmări obiectivele climatice esențiale pentru reducerea emisiilor.
Pentru a îmbunătăți bunăstarea animalelor de crescătorie în timpul transportului, este necesar să se ofere mai mult spațiu, temperaturi maxime mai scăzute și să minimizeze timpul de călătorie. Acestea sunt recomandările publicate de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) ca parte a sfaturilor oferite Comisiei Europene, în vederea elaborării noii legislații privind bunăstarea animalelor, scrie publicația Agrifood.
Avizele științifice privesc rumegătoarele mici (ovine și capre), ecvidee (cai și măgari), bovine, porci și animale transportate în containere, inclusiv păsări domestice (găini, găini ouătoare, curcani etc.) și iepuri.
În centrul analizei se află diferitele etape ale transportului, pericolele asociate și așa-numitele ”măsuri bazate pe animale” (ABM) cu care pot fi evaluate.
Pentru toate speciile, capacitatea de transport este de cea mai mare importanță.
”Bunele practici de bunăstare a animalelor nu numai că reduc suferința inutilă, ci contribuie și la creșterea sănătoasă a animalelor”, a declarat Guilhem de Seze, șeful de producție pentru evaluarea riscurilor al EFSA, despre un element fundamental pentru siguranța lanțului alimentar, având în vedere legăturile strânse dintre animale, bunăstarea, sănătatea animală și bolile transmise prin alimente, în conformitate cu principiul One Health pe care EFSA se angajează să-l respecte.
Concret, Autoritatea, care are sediul la Parma, a indicat pragurile pentru temperaturile care ar trebui menținute într-un vehicul, precum și spațiile minime pentru transport.
De exemplu, pentru bovine, temperatura maximă de călătorie este de 25 de grade, în timp ce pentru păsări de curte și iepuri, timpul petrecut în containere nu trebuie să depășească durata călătoriei. Pentru puii de o zi, însă, transportul trebuie evitat. În acest caz, ar fi mai bine, potrivit EFSA, ca ouăle fertilizate să fie transportate către ferma de sosire și abia acolo să fie clocite.
Legislația europeană actuală privind protecția animalelor în timpul transportului a intrat în vigoare în 2005. Propunerea Comisiei pentru noua legislație este așteptată în a doua jumătate a anului 2023.
Citește și:
Abatoarele spaniole vor trebui să instaleze sisteme de supraveghere video pentru a se asigura că animalele nu sunt maltratate înainte de a fi ucise.
Regulamentul, care face ca Spania să fie prima țară din UE care a făcut obligatorie instalarea de camere în acest tip de sisteme, îndeplinește cerințele care decurg din strategia europeană Farm to fork, prezentată la începutul anului 2020, cu care Bruxelles-ul urmărește să treacă la un model alimentar mai echitabil, durabil și mai prietenos cu mediul.
Potrivit Guvernului spaniol, utilizarea camerelor de luat vederi va face posibilă efectuarea de verificări suplimentare față de cele efectuate până acum în abatoare.
Cel mai inovator aspect este că implementarea camerelor va fi obligatorie în toate abatoarele, indiferent de dimensiunea acestora. Regulamentul acordă abatoarelor mari o perioadă de un an pentru a se adapta, în timp ce cele mici vor avea doi ani pentru a face acest lucru.
Noua legislație va permite stabilirea unor instrumente de control suplimentare pentru a se asigura că, în toate abatoarele spaniole, inclusiv în abatoarele mobile, suferința animalelor este redusă la minimum, în timpul descărcării, transferului, așternutului sau asomării animalelor.
Pentru executivul iberic, acesta este un regulament ”care plasează Spania în fruntea Europei în acest sector și care, pe lângă garantarea bunăstării animalelor pe durata șederii lor în abatoare, îmbunătățește și garanțiile de siguranță alimentară pentru consumatori”.
Citește mai mult AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News