Cursa pentru tranziția ecologică și nevoia de a reduce dependența de China au reaprins confruntarea comercială pe axa transatlantică.
Ceea ce desparte SUA și Uniunea Europeană este Actul de Reducere a Inflației, planul de investiții de 370 de miliarde de dolari al Washingtonului care oferă subvenții directe companiilor americane care operează în sectorul verde și care conține stimulente pentru a cumpăra vehicule electrice doar dacă sunt fabricate în SUA, scrie Europa Today.
Pentru statele UE, acestea sunt ”măsuri discriminatorii”, în special pentru producătorii europeni de automobile. "Voi fi sincer: este inacceptabil pentru UE. În prezent, acest text este extrem de protecționist, în detrimentul exporturilor europene. Acest punct trebuie clarificat", a subliniat Jozef Sikela, ministrul Industriei și Comerțului al Republicii Cehe, țara care deține președinția rotativă a Uniunii Europene pe marginea Consiliului de Comerț informal care a avut loc la Praga și la care a fost prezentă, în calitate de invitat, și reprezentantul comercial al SUA, Kathrine Tai.
Furia statelor UE, în special, este stimulentul, de până la 7.500 de dolari, rezervat celor care doresc să cumpere o mașină electrică nouă. Pentru a-l obține, consumatorul trebuie să cumpere un vehicul riguros asamblat în America de Nord și care conține o baterie cu un anumit procent de metale extrase sau reciclate în Statele Unite, Canada sau Mexic. De fapt, mașinile produse în UE sau Asia sunt excluse din stimulent.
”Este o problemă care îngrijorează multe țări și companii, pe care am discutat-o cu partenerii noștri din SUA în ultimele săptămâni și a fost în fruntea discuțiilor de astăzi. S-ar părea că multe dintre subvențiile verzi cerute de lege ar putea discrimina împotriva industriilor UE în sectoarele auto, energiei regenerabile, bateriilor și consumatoare de energie”, a confirmat vicepreședintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, care se ocupă de comerțul internațional.
Pentru a face față riscului unui nou remorcher cu SUA la Organizația Mondială a Comerțului, UE a înființat un grup operativ care ar trebui să se întrunească în zilele următoare.
China a început să-și livreze modelele de mașini electrice la prețuri mai mult decât competitive pe piața europeană, într-un moment în care producătorii din UE se chinuie să livreze mașini clienților lor din cauza problemelor din lanțul de aprovizionare cu componente esențiale, cum ar fi microcipurile sau bateriile în sine.
Pentru a pune capăt acestei invazii, grupul Stellantis și-a propus creșterea tarifelor la importurile de mașini chinezești, dar marii producători auto germani (de la Wolkswagen la Mercedes, trecând prin BMW) se tem de represalii comerciale de la Beijing care le-ar compromite puternic producția care depinde de piese asamblate în China (cum ar fi Tesla de altfel).
Emmanuel Macron și-ar dori un pumn mai dur, chiar și împotriva măsurilor protecționiste ale SUA și se temea de posibilitatea unui Buy Act European, adică o lege europeană care favorizează achiziționarea de bunuri produse acasă. Cancelarul german, Olaf Scholz, nu a comentat ideea colegului francez, dar la Berlin nu exclud revenirea unui război de tarife cu Washington ca pe vremea lui Trump.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu