Creaţiile a opt regizori vor putea fi văzute astăzi, în cea de-a opta seară a Festivalului Naţional de Teatru: Alexandru Dabija, Dragoş Galgoţiu, Radu Jude, Peter Kerek, Horaţiu Mălăele, Ana Mărgineanu, Dominique Serrand şi Nicolae Constantin Tănase, cu spectacole invitate din Cluj, Timişoara si Bucureşti.
Lansarea de carte de astăzi vă invită la o întâlnire cu un mare nume înscris în memoria perenă a teatrului românesc: Liviu Ciulei.
Iar cea de-a treia zi a Masterclass-ului condus de una din legendele dansului contemporan, Carolyn Carlson – dedicat actorilor-dansatori, coregrafilor şi balerinilor din România – programează azi, la Sala Eugen Ionescu a Palatului Universul din Capitală, un workshop susţinut de Sara Orselli (dansatoare şi coregrafă), în prezenţa lui Carolyn Carlson.
Iată programul orar al evenimentelor de astăzi:
La ora16.00, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Media
Liviu Ciulei, acasă şi în lume
Antologie teatrologică de Florica Ichim şi Anca Mocanu
Editura Teatrul Azi – Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”
La ora 18.00, tot la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Atelier, Scene dintr-o căsnicie de Ingmar Bergman, în regia lui Radu Jude,
Scenografia: Iuliana Vîlsan
Produs de: Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara
La 18.00 la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Pictura găzduieşte spectacolul de dans al Teatrului Maghiar de Stat Cluj, Pour toujours (În vecii vecilor).
Regia, decorul şi coregrafia: Dominique Serrand
Costumele: Carmencita Brojboiu
La 18.00 şi 21.00, la Teatrul Odeon, Sala Majestic, Micul Prinţ de Antoine de Saint-Exupéry, produs de Teatrul German de Stat Timişoara.
Regia: Peter Kerek
Decorul şi costumele: Iuliana Vîlsan
La ora18.00, la Teatrul Odeon, Sala Studio, Kafka.5 vise, după scrieri de Franz Kafka.
Scenariul, regia, decorul, coloana sonoră: Dragoş Galgoţiu
Costumele: Lia Manţoc
Coregrafia: Răzvan Mazilu
Tot la ora 18.00, la Teatrul de Comedie, Sala „Radu Beligan”, La Pulce, după „Puricele în ureche” de Georges Feydeau.
Adaptarea scenică şi regia: Horaţiu Mălăele
Decorul: Lia Manţoc. Costumele: Anca Răduţă
http://media.dcnews.ro/image/201610/w670/la_pulce_89698400.jpg
La 20.00, la Teatrul Bulandra, Sala „Liviu Ciulei”, Linoleum de Vladimir şi Oleg Presniakov, producţie a Teatrului Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca
Regia: Alexandru Dabija
Decorul şi costumele: Adriana Grand
La 21.00, la Teatrul Mic, Anul dispărut.1989 de Peca Ştefan.
Regia: Ana Mărgineanu
Scenografia: Anda Pop
La ora 22.00, la Green Hours, LUNGS de Duncan Macmillan,produs de: VANNER Collective, în colaborare cu Teatrul LUNI de la Green Hours, Bucureşti
Regia: Nicolae Constantin Tănase
Sâmbătă 29 octombrie, programul începe cu Conferinţa Naţională a Managerilor Culturali – Ediţia a III-a, la Biblioteca Națională a României.
La ora 12:00, va avea loc, la Galeriile Artmark, Licitaţia Dăruind vei dobândi. FNT, un gând de recunoştinţă pentru artişti. Licitaţie de obiecte de artă şi personale, elemente de recuzită din spectacole de marcă oferite de mari artişti ai teatrului românesc. Sumele obţinute vor fi donate Campaniei Naţionale „Artiştii pentru artişti”
La ora 16:00, la Librăria Cărtureşti Verona, va fi lansat volumul Regizorii contemporani ai teatrului European, de Maria Delgado şi Dan Rebellato.
Iar la ora 17:00, în acelaşi loc, va fi lansat albumul de fotografie Gábor Tompa: din opera unui regizor. De la Trei surori la Livada de vişini.
La ora 18:00, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Studio, puteţi viziona Un duşman al poporului de Arthur Miller, adaptare după piesa lui Henrik Ibsen, în regia lui Claudiu Goga.
Decorul şi video design: Andu Dumitrescu
Costumele: Lia Dogaru
Produs de: Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
La aceaşi oră, la Teatrul Odeon, Sala Studio este programat spectacolul Kafka.5 vise după scrieri de Franz Kafka
Dramatizarea, regia, decorul şi light design: Dragoş Galgoţiu
Costumele: Lia Manţoc
Livada de vişini, un Cehov de mare modernitate, purtând amprenta lui Lev Dodin
La ora 19:00, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Mare, nu rataţi Livada de vişini de A.P.Cehov, producţie a Teatrului Maly Drama – Theatre de L’Europe din Sankt-Petersburg, Rusia
Adaptarea scenică şi regia: Lev Dodin
Scenografia: Aleksander Borovsky
Anul acesta, în Festivalul Naţional de Teatru, una dintre cele mai aşteptate întâlniri cu lumea marilor creaţii teatrale contemporane ale Europei va fi reprezentată de un spectacol care, de la premiera sa de acum doi ani, e râvnit de mai toate scenele importante ale lumii: Livada de vişini de A. P. Cehov, în viziunea renumitului regizor Lev Dodin – cel care conduce (la propriu) de 33 de ani destinele teatrului Maly Drama din Sankt Petersburg.
În februarie 2016 artiştii ruşi ofereau, la New York, zece reprezentaţii ale Livezii... pe scena celebrei B.A.M. (Brooklin Academy of Music). Turneul american s-a dovedit un triumf, atât pentru publicul care a cerut cu insistenţă prelungirea turneului, cât şi pentru specialişti: „O Livadă de vişini revoluţionară creşte în Brooklin” – titra Vanity Fair; „Descoperind din nou măiestria Rusiei” – scria The Newyorker, adăugând: „it is wonderfully exciting...”; „A thrilling production” – putem citi pe scurt în American Theatre, care explica: „Lev Dodin sădeşte ca nimeni altul „Livada...” lui Cehov în eternul prezent”...
Sunt doar câteva mostre ale reacţiilor unor profesionişti care nu se joacă cu cuvintele şi care au avut parte de mult teatru „mare” în carierele lor... Aceeaşi atitudine faţă de calitatea şi noutatea viziunii unui maestru absolut al scenei o regăsim şi în cronicile din ţările bătrânului continent vizitate de Maly Drama Teatr cu această de ne-ratat Livadă de vişini. Iată de ce ne bucurăm că eforturile şi demersurile – începute chiar după premiera oficială din iunie 2014 – de a aduce spectacolul la Bucureşti, ca invitat special în cadrul FNT, se concretizează acum într-un mare eveniment cultural, la care publicul Festivalului Naţional de Teatru va avea acces în încheierea celei de-a 26-a ediţii (29 şi 30 octombrie).
[citeste si]
Nu este prima întâlnire a regizorului Lev Dodin cu universurile FNT. Maestrul a răspuns invitaţiei bucureştene şi în 2006, când a prezentat spectaculara sa versiune a scrierilor lui Andrei Platonov – Cevengur – realizată cu acelaşi simţ ludic de neegalat al maestrului care a desăvârşit reputaţia Teatrului Mic din Sankt-Petersburg, aducându-l, în 40 de ani de activitate susţinută, la rang de Teatru al Europei.
Livada de vişini care va putea fi văzută la Bucureşti – o producţie distinsă anul trecut cu Premiul Naţional al Rusiei Masca de aur la categoria Cel mai bun spectacol – constituie a doua întâlnire a maestrului Dodin cu celebrul text cehovian. Prima montare a avut loc în urmă cu 20 de ani, pe aceeaşi scenă a Maly Drama Teatr. Doar că acum, la peste un secol distanţă de la premiera absolută, capodopera lui Cehov e ancorată într-o actualitate metaforică ce pare mai contemporană decât oricând. În transparenta punere în scenă a lui Lev Dodin, actorii de excepţie ai teatrului Maly Drama ne dezvăluie o lume în care vechile valori şi structuri sunt demontate într-un ritm cu atât mai înspăimântător, cu cât nu există altele care să le înlocuiască. O cronică „la cald” a ziarului moscovit Kommersant scria că „spectacolul nu vorbeşte doar despre tragedia năruirii unor epoci istorice şi a pierderii omului, ci este chiar tragedia pierderii moştenirii culturale”.
Lev Dodin însuşi mărturiseşte: „Cea din urmă piesă a lui Cehov e o extraordinară comedie: comedia istoriei, în care noi suntem personaje. Şi în care viaţa devine parte a istoriei. Din acest punct de vedere, Livada… e cea mai realistă dintre toate scrierile maestrului. Este deopotrivă o cronică istorică şi o viziune profetică. E greu să înţelegi cum Cehov ar fi putut anticipa cu o asemenea precisă intuiţie, cu 14 ani înainte, ce urma să se întâmple cu Rusia în 1917 şi mai apoi cu întreaga lume. Şi, poate, ce continuă să se întâmple până în zilele noastre. Piesa a devenit un soi de mit al impredictibilităţii istoriei şi, concomitent, al predictibilităţii acestea, în care se vorbeşte despre lipsa de putere a oamenilor în faţa vieţii şi a sorţii, dar şi despre uimitoarea lor forţă şi responsabilitate faţă de acestea, despre capacitatea lor de a se proteja şi de a rămâne adevăraţi faţă de ei înşişi – în ciuda oricărei încercări. Da: fără îndoială, nu Anton Pavlovici Cehov – ci Geniul cehovian întrupat a fost cel ce a ghidat mâna care-a făcut să apară, cuvânt după cuvânt, magicul text al Livezii de vişini în forma manuscrisului din 1904…”
Rolurile principale sunt încredinţate unor actori aflaţi actualmente pe valul celebrităţii (teatrale şi cinematografice) în întreaga lume: de la Moscova (via Paris) la New York, la fel de bine ca de la Hollywood la Cinecitta…: e vorba de Ksenia Rappoport şi Danila Kozlovsky, ambii laureaţi ai prestigiosului Premiu Stanislavski pentru interpretările date protagoniştilor Livezii de vişini – Ranevskaia şi, respectiv, Lopahin.
Aclamată de compatrioţii săi ruşi, declarată Artist al Poporului, Ksenia Rappoport a fost solicitată să se alăture trupei de la Maly Drama imediat după absolvire, în 2000, interpretând sub bagheta lui Lev Dodin roluri memorabile (Nina în Pescăruşul şi Elena din Unchiul Vania de Cehov, sau Lady Milford din spectaculoasa montare Intrigă şi iubire după Schiller). Actriţa are o prestigioasă carieră şi în cinema, atât în patrie, cât şi în Europa: a turnat până acum patru filme cu cunoscutul regizor Giuseppe Tornatore, între care La sconosciuta (2006), care i-a adus Premiul David di Donatello al Academiei Italiene de Film pentru cea mai bună actriţă. În palmaresul său se află un alt premiu similar – Copa del Volpi – acordat în 2009 de Festivalul de Film de la Veneţia pentru La doppia ora în regia lui Giuseppe Capotondi. Anul acesta, Ksenia Rappoport a fost decorată cu Ordinul Steaua Italiei în grad de Cavaler.
Danila Kozlovsky, un Lopahin uluitor, e un actor complet, care cântă, dansează şi stârneşte emoţie în orice rol ar fi fost distribuit, graţie unui talent râvnit în întreaga lume şi pentru care a fost laureat cu numeroase distincţii (de la cel mai important premiu teatral pentru debut din Sankt Petersburg Zolotoi Sofit / Lampa de Aur, până la trofeele cinematografice Elefantul de Aur în 2006, sau Vulturul de Aur, în 2012). Pentru că, deşi foarte tânăr (31 de ani), Kozlovsky a turnat la rândul său nu mai puţin de 37 de filme şi seriale Tv, fiind solicitat din ce în ce mai mult de cinematograful occidental (Garpastum-2005, Black Hunters-2008, Rasputin-2011, Vampire’s Academy–2014 ş.a.). Artistul declara, însă, cu fermitate: „E foarte important pentru mine să rămân în Rusia, nu doar pentru că înainte de toate sunt un actor rus, dar şipentru că am uriaşa ocazie şi bucurie să lucrez cu regizori extrem de talentaţi, în teatru şi film. În acelaşi timp, e important să continui să-mi dezvolt cariera în Vest căci astăzi, nu-i aşa?, trăim într-o lume a muncii globalizate.”
Însă, în Livada de vişini regizată de Lev Dodin nu doar protagoniştii strălucesc, ci întreaga trupă de la Maly Drama Teatr: n-am putea omite memorabilul rol al Variei, interpretat de o altă nouă stea a teatrului rus: Elizaveta Boiarskaia – prezentă şi ea de zece ani pe celebra scenă de la Sankt Petersburg (Luiza din Intrigă şi Iubire de Schiller, Maşa în Trei Surori de Cehov, sau Ofelia în Hamlet după Shakespeare – cea mai recentă premieră a teatrului Maly Drama). În cinema, îi găsim numele pe afişul a peste 30 de producţii cinematografice; cel mai recent exemplu – anul acesta actriţa a întruchipat-o pe Anna Karenina în serialul omonim (de 8 episoade), în regia apreciatului cineast Karen Şahnazarov – o producţie Mosfilm comandată de canalul de televiziune „Rossia”.
Scenografia surprinzătoare a spectacolului a fost aclamată de la Paris la New York, astfel încât e necesar să menţionăm şi decorurile rafinate ale unui vechi tovarăş de drum în ale scenei al regizorului: Aleksander Borovsky. Acestea, îmbinate cu muzica originală compusă de Paul Misraki şi cu întreaga coloană sonoră – creează atmosfera unui spectacol ce nu poate fi uitat.
Bătrâna „Livadă de vişini” a lui Cehov va prinde viaţă, aşadar, peste câteva zile şi la Bucureşti, încheind Festivalul Naţional de Teatru prin povestea măiestrit imaginată de unul din marile nume ale teatrului contemporan – Lev Dodin, care va fi prezent în Capitală, alături de actorii săi de la Maly Drama Teatr din Sankt Petersburg.
Regia: Lev Dodin
Scenografia: Aleksander Borovsky
Muzica: Gilles Thibaut, Paul Misraki, Johann Strauss
Operator: Alisher Hamidhodgaev
Light Design: Damir Ismagilov
Distribuția:
Ksenia Rappoport, Dana Abyzova, Elizaveta Boiarskaia, Igor Chernevich, Sergei Vlasov, Danila Kozlovsky, Oleg Ryazantsev, Tatiana Shestakova, Andrei Kondratiev, Arina Von Ribben, Sergey Kuryshev, Stanislav Nikolsky
Spectacolul – care va beneficia de supratitrare în limbile română si engleză – va avea două reprezentaţii în cadrul FNT 2016, programate la Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti în zilele de 29 şi 30 octombrie, cu începere de la orele 19:00.
La ora 19:00, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Atelier, este programat spectacolul coregrafic L'Om DAdA, de Gigi Căciuleanu.
Produs de Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, spectacolul este realizat sub auspiciile Centrului de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”, în colaborare cu Gigi Căciuleanu Romania Dance Company şi Fundaţia Art Production şi cu sprijinul Institutului Cultural Român
La ora 19:00, la Teatrul Odeon, Sala Majestic , La ordin, Führer! de Brigitte Schwaiger, spectacol produs de Teatrul „Aureliu Manea” Turda
Regia: Mihai Măniuţiu
Scenografia: Adrian Damian. Costumele: Claudia Castrase
La ora 21:00, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Pictura, Sfârşit de partidă de Samuel Beckett, în regia lui Tompa Gábor
Decorul şi costumele: Judit Dobre Kóthay
Produs de: Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”
Duminică, 30 octombrie, Festivalul Naţional de Teatru continuă cu o serie de manifestări incitante.
La ora 17:00, la Teatrul Odeon, Sala Majestic, La ordin, Führer! de Brigitte Schwaiger.
Regia: Mihai Măniuţiu
Scenografia: Adrian Damian
Costumele: Claudia Castrase
La ora 18:00, la Teatrul Bulandra, Sala „Toma Caragiu”, puteţi viziona The Bach Files, un spectacol de Alexandru Darie
Scenografia: arh. Octavian Neculai
Produs de: Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti
La ora 18:30, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti Sala Atelier, Foaier, va fi lansat volumul Miroirs de Gigi Căciuleanu (Editura Vellant). Personalitate mondială a dansului contemporan, Gigi Căciuleanu dezvăluie în volumul Miroirs o faţetă mai puţin celebră a personalităţii sale artistice: lirismul. 44 de poezii şi 28 de desene sunt cuprinse într-o carte care aminteşte de graţia dansului, însă surpinde prin precizia cu care autorul stăpâneşte nu doar gestul ci şi cuvântul şi linia culorilor.
La lansare, alături de Gigi Căciuleanu pe scenă vor fi dans-actorii din Gigi Căciuleanu Romania Dance Company iar volumul va fi prezentat de criticul de teatru Ludmila Patlanjoglu.
„Gigi Căciuleanu - dansator, coregraf, pedagog cu vocație, conducător de companii reputate este o voce originală și profundă a dansului contemporan. Un destin artistic de excepție, modelat de întâlniri cu personaje ilustre: Miriam Răducanu, Pina Bausch, Rosella Hightower, Pierre Cardin, Jean Michel Jarre, Murray Louis, Maina Gielgud, Maia Plisețkaia. Protagonist și creator al unor capodopere scenice, unde sunt împreună cercul ridicat la pătrat, focul vulcanilor, briza primăverii, zborul mut al îngerilor.
Teluric și celest, senzual și spiritual, Gigi Căciuleanu este un virtuos al formei și al ideii prin dans. În Miroirs, 44 de poeme și 28 de desene ne dezvăluie o față tainică a artistului. Gigi Căciuleanu dansează pe foaia albă cu aceeași grație ca pe scenă, compunând un chip „cioplit din frânturi de viață, din frânturi de corp, din zdrențe de vis, din picături de hău”.
La ora 19:00, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Mare, Livada de vişini de A.P.Cehov, adaptarea scenică şi regia: Lev Dodin
Scenografia: Aleksander Borovsky
Produs de: Teatrul Maly Drama - THEATRE DE L`EUROPE
Sankt-Petersburg, Rusia .
La ora 20:00, la Teatrul Bulandra, Sala „Toma Caragiu”, puteţi revedea spectacolul lui Alexandru Darie ,The Bach Files. Omagiu adus compozitorului Adrian Enescu.
La ora 20:00, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Studio, o producţie a teatrului Sică Alexandrescu din Braşov: Dansând în noapte, de Patrick Ellsworth, după filmul „Dancer in the Dark” al lui Lars von Trier, un demers regizoral semnat de Vlad Massaci, un discurs artistic despre natura sacrificiului, despre arta de a vedea în esența lucrurilor chiar atunci când lumina ochilor se stinge.
Un spectacol de teatru ce sparge barierele stilistice, dar care păstrează, intrinsec, prin poveste, dimensiunea emoţionantă a celebrului film al lui Lars von Trier.
Mădălina Ciotea, interpreta personajului principal este deținătoarea unui instrumentar de stări și nuanțe interpretative care tranmsmit o încărcătură maximă de adevăr și care emoționează publicul prin capacitatea de a-și asuma o identitate scenică care bulversează prin puritate și forță.
Spectacolul a obținut în 2015 nu mai puțin de 3 premii în cadrul Festivalului de Dramaturgie Contemporană ediția a XXVI-a, Brașov: Premiul pentru cel mai bun spectacol, Premiul pentru cea mai bună regie – Vlad Massaci, iar Mădălina Ciotea a primit Premiul special al juriului pentru rolul Selma.
“Veniţi să vedeţi o femeie pe care întunericul nu o poate opri din a dansa cu viaţa”, spune Mădălina Ciotea, interpreta Selmei.
Regia: Vlad Massaci
Scenografie, light design, conceptie şi realizare video: Andu Dumitrescu
Coregrafia: Andrea Gavriliu
Cu: Mădălina Ciotea, Bianca Zurovski, Marius Cordoş, Maria Gârbovan, Gabriel Costea, Mirela Borş, Claudiu Mihail, Vlad Pavel, Relu Siriţeanu și copilul Vlad Ţigănuş
La ora 20:00, la Teatrul Bulandra, Sala „Liviu Ciulei”, puteţi viziona Cutia Pandorei de Katalin Thuróczy, cu inegalabila Mariana Mihuţ.
Regia, ilustraţia muzicală şi light-design: Felix Alexa
Scenografia: Andrada Chiriac.
La ora 22:00, la Teatrul ACT, o producţie a Teatrului în colaborare cu Scena9: Apă de mină de Csaba Székely, un proiect coordonat de Oana Stoica.
Scenografia: Vladimir Iuganu
Mulţumiri speciale domnului Alexandru Dabija.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News