Qatar, al doilea cel mai mare exportator de gaze naturale lichefiate (GNL) din lume, a suspendat expedierile de GNL prin Marea Roșie, iar șase nave petroliere și-au schimbat direcția în contextul tulburărilor din această rută comercială vitală, în urma atacurilor conduse de Statele Unite împotriva militanților Houthi, scrie Reuters.
Atacurile asupra navelor înregistrate începând cu luna octombrie, revendicate de militanții Houthi din Yemen, care pretind că acționează în solidaritate cu palestinienii, au afectat comerțul și au alarmat marile puteri într-o escaladare regională a conflictului israelian de peste trei luni cu militanții Hamas din Gaza.
În cel mai recent incident, Marea Britanie a anunțat luni că o navă a fost lovită de o rachetă la 95 de mile nautice sud-est de portul Aden din Yemen.
În răspuns la instabilitatea din zonă, QatarEnergy, al doilea cel mai mare exportator mondial de GNL, a reținut cel puțin patru nave cu gaze naturale lichefiate în Marea Roșie, conform unei surse oficiale.
Cel puțin șase nave petroliere au ocolit și ele zona luni, ajungând la un total de 15 nave de la atacurile vestice din Yemen de săptămâna trecută, potrivit datelor de urmărire. Înainte de aceste evenimente, evitarea zonei era preponderentă în răspuns la războiul din Gaza.
Houthii sunt implicați într-un conflict cu o coaliție condusă de Arabia Saudită în Yemen de ani de zile, dar și-au îndreptat atenția către Marea Roșie ca modalitate de a exercita presiune asupra Israelului după începerea războiului din Gaza.
În ultima acțiune militară occidentală din regiune, Statele Unite au anunțat târziu, duminică, că avioanele lor de luptă au doborât o rachetă de croazieră anti-navă lansată de militanți către un distrugător american. Nu s-au raportat vătămări sau pagube.
Cu unele linii de aprovizionare afectate de instabilitate, producătorul auto Suzuki a anunțat că producția va fi oprită la fabrica sa din Esztergom, Ungaria, în perioada 15-21 ianuarie, din cauza întârzierilor provocate de atacurile din Marea Roșie.
Houthii au jurat să continue să vizeze navele legate de Israel.
Marea Britanie, aliatul Statelor Unite, a declarat că nu dorește să fie implicată în conflictul din Marea Roșie, dar este hotărâtă să protejeze libera navigație. "Să așteptăm și să vedem ce se întâmplă", a declarat secretarul Apărării, Grant Shapps, pentru Sky News, referindu-se la posibilele atacuri viitoare.
China, de asemenea, este îngrijorată de implicațiile pentru interesele sale comerciale majore de-a lungul Canalului Suez.
Datele de urmărire a navelor ale LSEG au arătat că vasele Al Ghariya, Al Huwaila și Al Nuaman ale Qatarului au încărcat GNL la Ras Laffan și se îndreptau spre Canalul Suez înainte de a opri în Oman pe 14 ianuarie. Al Rekayyat, care se întorcea în Qatar, a oprit în Marea Roșie pe 13 ianuarie.
FOTO: Pexels
"Este o pauză pentru a obține sfaturi de securitate; dacă trecerea prin Marea Roșie rămâne nesigură, vom alege ruta pe lângă Capul Bunei Speranțe", a declarat sursa pentru Reuters luni, referindu-se la QatarEnergy.
Ruta mai lungă în jurul Capului Bunei Speranțe din Africa, pe care au optat diverse companii de transport, poate adăuga aproximativ nouă zile la călătoria normală de 18 zile către Europa.
Marea Roșie este legată de Mediterană prin Canalul Suez, creând cea mai scurtă rută de transport maritim între Europa și Asia, și este conectată la Golful Aden prin strâmtoarea Bab al-Mandab dintre Yemen și Djibouti.
Aproximativ 12% din traficul de transport maritim la nivel mondial tranzitează canalul.
Prețurile gazului european de referință pentru luna curentă la hub-ul olandez TTF au scăzut cu 1,94 de euro la 29,66 euro pe megawatt-oră (MWh) în tranzacțiile de după-amiază de luni, potrivit datelor LSEG.
Prețurile spot ale GNL-ului în Asia au scăzut la un minim de șapte luni de 10,10 dolari pe milion de unități termice britanice (mmBtu) vineri, susținute de nivelurile sănătoase de stocare în Europa și Asia de Nord-Est.
Prețurile petrolului au pierdut peste 1% luni, deoarece impactul limitat al conflictului din Orientul Mijlociu asupra producției de petrol a determinat luarea de profituri, după ce referințele petrolului au câștigat 2% săptămâna trecută.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News