Un portret rar al poetului simbolist Arthur Rimbaud, realizat de iubitul său, Paul Verlaine, în iunie 1872, va fi pus în vânzare în data de 2 decembrie de casa de licitații Drouot din Paris.
Lucrarea, estimată la un preț cuprins între 100.000 și 200.000 de euro, reprezintă un moment esențial din istoria literară a secolului al XIX-lea și va fi expusă publicului pentru prima dată înaintea licitației, în cadrul colecției lui Hugues Gall.
Portretul, realizat cu o tehnică stilizată, a fost ales de Verlaine pentru a ilustra prima ediție completă a operelor sale, publicată în 1895. Ambroise Audoin, expert în domeniul licitațiilor, a descris portretul drept „bijuteria coroanei” colecției lui Hugues Gall. După ce a fost păstrat timp de peste 130 de ani în colecții private, acesta iese acum la lumină și oferă o perspectivă unică asupra relației complexe dintre cei doi poeți și asupra imaginii lui Rimbaud așa cum era perceput de contemporanii săi.
Lucrarea îl înfățișează pe Arthur Rimbaud la vârsta de 17 ani, cu o siluetă zveltă, părul lung, o pălărie pe cap, mâinile adânc băgate în buzunare și fumând o pipă.
Departe de caricaturile din epocă ale poetului, Paul Verlaine "l-a prezentat pe tânărul Rimbaud aşa cum era el atunci când a sosit la Paris, cu mâinile în buzunare găurite", a declarat Ambroise Audoin.
"Este ideea unui Rimbaud ambulant şi vizionar", cu picioarele sale "aproape disproporţionate", o temă "foarte prezentă în istoria rimbaldiană". Desenul a fost realizat "într-un moment decisiv al istoriei lor comune, al istoriei literare a lui Rimbaud", consideră acelaşi expert, vorbind despre perioada în care poetul "devine un clarvăzător printr-o deranjare a tuturor simţurilor".
Desenul a fost realizat într-un moment de cotitură atât pentru Rimbaud, cât și pentru Verlaine. În vara anului 1872, cei doi se aflau în mijlocul unei relații pasionale, dar și pline de conflicte.
Rimbaud, un poet rebel și controversat, fusese deja respins de cercurile literare pariziene, exasperate de comportamentul său provocator.
În această perioadă, Verlaine și Rimbaud au decis să părăsească Parisul, pornind într-o serie de călătorii prin Belgia și Londra, unde și-au trăit cele mai intense momente ale relației lor.
Legătura tumultoasă a culminat în vara anului 1873, când Verlaine, într-un acces de furie, a tras asupra lui Rimbaud cu un pistol, un episod care a marcat sfârșitul relației lor și începutul decăderii emoționale a lui Verlaine.
Portretul lui Rimbaud, așa cum l-a imaginat Verlaine, a devenit un simbol al personalității poetului, surprinzând dualitatea sa între inocență și forță interioară. În prefața volumului său „Poesies Completes”, publicat la patru ani după moartea lui Rimbaud, Verlaine scria: „Rimbaud avea chipul perfect oval al unui înger în exil, o gură puternică roşie cu riduri amare în colţul buzelor”.
Descrierea a fost preluată și reinterpretată de-a lungul decadelor. La sfârșitul anilor 1940, André Breton, unul dintre fondatorii curentului cultural al suprarealismului, nota: „Nu-l veți cunoaște niciodată bine pe Rimbaud”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu