Barometrul de Consum Cultural, lansat marți, 12 noiembrie, de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) analizează în premieră și caracteristicile consumului de filme din România.
Capitolul dedicat consumului de film în sistem de difuzare clasică și „în afara rețelei” (streaming) prezintă parcursul distribuției de film de la monopolul televiziunii la democratizarea distribuției digitale, pornind de la forța socială pe care o au filmele.
Referitor la activitățile culturale din spații publice, principalele rezultate evidențiază că 34% dintre respondenți au mers la cinematograf cel puțin o dată în 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergătoare pandemiei, însă doar 10% pot fi considerați consumatori fideli de filme la cinematograf. Aproximativ 14% dintre respondenți au vizionat un film la un festival cel puțin o dată în 2023.
Un sfert dintre respondenți au mers la teatru cel puțin o dată în anul trecut, arată rezultatele sondajului realizat de IRES și publicat de Barometrul de Consum Cultural.
În ceea ce privește activitățile culturale desfășurate acasă, 53% dintre respondenți accesează platforme de streaming pentru a viziona filme și sub 50% din gospodăriile de la nivel național sunt abonate la diferite platforme. Aproximativ 29% dintre respondenți vizionează filme în serie, timp de mai multe ore într-o zi, practicând „binging”, ceea ce indică preferința publicului pentru vizionarea în serie a episoadelor dintr-un serial, dar și consumul compulsiv.
Conform Barometrului, profilul consumatorului de filme în cinematograf este total diferit de cel al consumatorului de filme distribuite prin intermediul televiziunii sau al platformelor de streaming. Rezultatele analizelor evidențiază faptul că particularitățile consumului de filme prin platforme de streaming în România sunt legate de contextul mai larg al schimbărilor din sectorul audio-vizual, iar modificarea practicilor de consum de film este legată nu doar de dezvoltarea tehnologiilor, ci și de schimbări în stilul de viață contemporan. Publicul român de conținut video prin platforme de streaming este unul în curs de formare a preferințelor, cu așteptări mari privind calitatea conținutului și a catalogului oferit de furnizori.
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eșantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).
Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC), aflat în subordinea Ministerului Culturii, este singurul institut național care are ca obiective studierea, cercetarea și furnizarea de date statistice pentru domeniul culturii, precum și formarea continuă a celor care aleg o carieră în sectorul ocupațional cultură.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu