Un nou studiu a descoperit o legătură uimitoare între numele unui om și caracteristicile faciale ale acestuia.
Când o fotografie a unui adult a fost arătată participanților cu patru posibile opțiuni de nume, aceștia au ales numele corect în mare parte din cazuri. Cu toate acestea, atunci când s-au arătat fețe de copii, participanții la studiu nu erau la fel de buni la potrivirea fețelor cu numele, scrie Science Alert.
Descoperirile sugerează că avem tendința de a ne modifica aspectul pe măsură ce ne maturizăm pentru a se potrivi mai bine cu propriile nume, fie că este vorba de coafuri, machiaj, ochelari, piercing-uri sau chiar expresii faciale.
„Am demonstrat că structurarea socială există – ceva care până acum a fost aproape imposibil de testat empiric”, explică Yonat Zwebner, expert în marketing la Universitatea Reichman din Israel.
„Structurarea socială este atât de puternică încât poate afecta aspectul unei persoane. Aceste constatări pot implica măsura în care alți factori personali care sunt chiar mai importanți decât numele, cum ar fi sexul sau etnia, pot modela cine devin oamenii.”, a mai spus expertul.
În trecut, studiile au găsit dovezi că aspectul feței unei persoane sugerează numele acesteia. Dar nu a fost clar dacă asta se datora faptului că oamenilor li s-au dat nume care să se potrivească cu trăsăturile lor faciale înnăscute de când erau bebeluși sau dacă aspectul lor s-a dezvoltat în timp pentru a se potrivi mai bine cu numele lor de naștere.
Studiul actual testează acest lucru folosind participanți umani și algoritmi de învățare automată. Studiul a fost condus de cercetători de la Universitatea Reichmann și de la Universitatea Ebraică din Ierusalim din Israel.
Într-un test, copiii cu vârste între 8 și 12 ani și adulții cu vârsta peste 18 ani au fost rugați să potrivească chipurile și numele copiilor și adulților într-un test cu variante multiple.
Chiar și atunci când aceste fețele tinere au fost îmbătrânite digital pentru a arăta ca niște adulți, participanții nu au putut ghici numele peste nivelul de șansă, ceea ce sugerează că aspectul facial al unei persoane se schimbă după copilărie pentru a se potrivi mai bine cu numele pe care îl are.
Într-un test de urmărire, algoritmii de învățare automată au fost antrenați pentru a procesa o colecție mai mare de date de imagini faciale. Ca și în cazul oamenilor care au asociat nume cu fețe, algoritmul a constatat, de asemenea, că adulții cu același nume tind să semene mai mult între ei decât adulții cu nume diferite.
Dar nu același lucru a fost valabil și pentru copiii cu aceleași nume.
„Împreună, aceste descoperiri sugerează că aspectul nostru facial poate fi influențat de un factor social precum numele nostru, confirmând impactul puternic al așteptărilor sociale”, scriu Zwebner și colegii.
În esență, conchide echipa, prenumele la naștere sunt „etichete sociale” care pot afecta aspectul unei persoane printr-o profeție care se împlinește.
Pe măsură ce trec anii, explică cercetătorii, oamenii pot interioriza caracteristicile și așteptările asociate cu numele lor, îmbrățișându-le „conștient sau inconștient în identitatea și alegerile lor”.
Cu alte cuvinte, modul în care „ar trebui” să arătăm în funcție de așteptările societății pare să influențeze modul în care arată adulții.
Participanții care au ghicit numele, precum și fețele și numele ghicit, erau israelieni vorbitori de ebraică, în timp ce studiul de învățare automată s-a bazat pe baze de date americane cu caucazieni albi – așa că nu este clar dacă aceste constatări se aplică în afara acestor grupuri culturale și etnice.
Cercetătorii doresc acum să știe la ce vârstă o persoană începe să prezinte stereotipurile asociate cu numele său.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News