Un studiu de 50 de ani a dezvăluit care este secretul succesului financiar, iar acesta nu are nicio legătură cu performanțele academice, conexiunile profesionale sau etica muncii.
Un grup de psihologi a urmărit viața a 1.000 de copii din orașul neozeelandez Dunedin încă din 1972, colectând informații despre creșterea, dezvoltarea și succesul lor de la naștere până la vârsta adultă.
În cercetarea lor, au descoperit că cel mai bun predictor al succesului financiar și profesional viitor era inteligența emoțională și capacitatea de a-și controla propriile acțiuni.
Cercetătorii se referă la această abilitate „coeficient emoțional” (EQ, pe scurt în engleză), iar persoanele cu un EQ ridicat tind să se concentreze pe aspectele pozitive, să asculte înainte de a lua decizii, să își recunoască greșelile, să arate empatie și să gestioneze corespunzător emoțiile negative.
Însă copiii cu un coeficient emoțional scăzut aveau mai multe șanse să aibă „rezultate nefavorabile în ceea ce privește averea” atunci când ajungeau adulți, incluzând venituri scăzute, obiceiuri proaste de economisire, probleme de credit și dependență de sistemul de asistență socială.
La vârsta de 30 de ani, acest grup avea mai puține șanse să fi economisit bani și dobândiseră mai puține bunuri financiare pentru viitor, cum ar fi proprietatea unei locuințe, fonduri de investiții sau planuri de pensie.
Studiul Multidisciplinar de Sănătate și Dezvoltare din Dunedin, coordonat de Universitatea Otago, continuă și în prezent.
Psihologii au evaluat inteligența emoțională a copiilor din Dunedin, pe care o numesc „autocontrol”, la vârstele de trei, cinci, șapte, nouă și unsprezece ani.
Evaluările au fost realizate prin observarea directă a comportamentului copiilor, intervievarea părinților acestora și solicitarea cadrelor didactice să completeze un chestionar despre ei.
„Toți copiii au perioade când nu au autocontrol, dar această măsură compusă a asigurat că cei care au obținut scoruri scăzute au demonstrat un autocontrol deficitar într-o varietate de situații, de-a lungul anilor”, spun cercetătorii într-un articol publicat de American Scientist.
Apoi, cercetătorii i-au intervievat pe participanți la vârsta adultă, evaluându-le situația și stabilitatea financiară.
Rezultatele lor au dezvăluit o legătură clară între capacitatea unui copil de a înțelege, reglementa și acționa corespunzător asupra emoțiilor sale și succesul său financiar la vârsta adultă.
Aceasta se poate datora, parțial, faptului că persoanele cu un coeficient emoțional ridicat posedă abilități și trăsături pe care angajatorii le doresc la locul de muncă, cum ar fi capacitatea de a colabora bine cu alții, abilități de comunicare eficiente și conștiință socială.
Prin urmare, inteligența emoțională pregătește persoanele pentru succesul în carieră, oferindu-le mai multă securitate în muncă și crescând probabilitatea de a primi o promovare sau o mărire de salariu, au subliniat cercetătorii.
În plus, persoanele cu un coeficient emoțional ridicat au un control mai mare asupra impulsurilor și tind să gândească înainte de a acționa. Acest lucru poate contribui la o gestionare responsabilă a banilor prin economii, realizarea unui buget și planificarea pentru viitor.
Dar ce determină coeficientul emoțional al unei persoane? Cercetătorii au identificat mai mulți factori care par să aibă o influență puternică asupra inteligenței emoționale a unui copil.
Analiza a relevat că nivelurile medii de „autocontrol” erau mult mai ridicate în rândul fetelor decât în rândul băieților și în rândul copiilor din familii bogate.
Copiii cu un coeficient emoțional mai ridicat aveau, de asemenea, coeficiente intelectuale semnificativ mai mari. Dar coeficientul emoțional nu este ceva cu care copiii se nasc neapărat. Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că această abilitate poate fi cultivată de părinți, educatori și prin programele de intervenție timpurie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu