“No Man`s Land”
Teatrul Naţional I.L. Caragiale vă invită sâmbătă 12 noiembrie, la ora 20:00, la primul spectacol No Man`s Land, adaptare scenică după filmul cu acelaşi titlu al lui Danis Tanović, distins cu Premiul Oscar pentru Cel mai bun film străin, în 2001. Spectacolul Naţionalului bucureştean este pus în scenă de reputatul regizor bulgar Alexander Morfov.
Într-o lume măcinată de terorism și războaie, condusă de organizații globale și dependentă de mass-media, TNB prezintă No Man’s Land, o satiră împotriva războiului, a comunității internaționale și a presei în goană după senzațional și rating.
Absurdul războiului dintre Bosnia și Serbia este comprimat până la esență în acest spectacol care combină umorul negru cu tragicul și care nu se situează de partea niciuneia dintre taberele beligerante. Inamicii sunt cu toții la fel, numai numele lor diferă. Doi soldați, unul bosniac, celălalt sârb, se trezesc blocați în tranșeele dintre linii. Vorbesc aceeași limbă, cunosc aceiași oameni, se uită la aceleași meciuri de fotbal sau filme, dar se urăsc de moarte. Un al treilea soldat zace pe o mină care, la cea mai mică mișcare, urmează să explodeze, ucigând totul în jur. Cei doi dușmani sunt nevoiți să dezamorseze împreună situația și decid să apeleze la ajutorul Națiunilor Unite. Își fac apariția forțele de menținere a păcii, însoțite de CNN. Un episod local capătă conotații globale, atingând inimaginabile cote ale absurdului.
Bazat pe un scenariu scris de un bosniac, cu un regizor bulgar și o distribuție românească, No Man’s Land de la TNB este nu numai o parabolă despre război, ci și despre deșertăciunea vieții și a naturii umane.
Alexander Morfov este unul dintre cei mai cunoscuți regizori bulgari de teatru, cu spectacole de mare succes nu numai în țară natală, dar și pe scenele unor importante teatre din Rusia, Macedonia, Israel etc. A obținut numeroase premii naționale și internaționale de teatru, printre care Askeer și Icarus (Bulgaria), Muza de aur, Sufita de aur, Masca de aur, Turandot de cristal și Pescărușul (Rusia). No Man’s Land reprezintă cea de-a treia colaborare a sa cu Teatrul Național din București, după Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt și Furtuna de William Shakespeare, ultimul dintre acestea aducându-i actorului Mihai Călin Premiul Uniter pentru Cel mai bun rol secundar - Caliban.
Regia: Alexander Morfov
Decor: Nikola Toromanov. Ilustrație muzicală: Alexander Morfov
Costume: Andrada Chiriac. Light design: Chris Jaeger Lupte scenice: Attila Nemeș.
Regia tehnică: Silviu Negulete. Video: Andrei Florea. Lumini: Ionel Docan. Operator orgă lumini: Cristian Simion. Sunet: Aurel Sima, Florin Necșoiu
În distribuţie: Mihai Călin, Richard Bovnoczki, Ciprian Nicula, Rareș Florin Stoica, Mihai Munteniţă, Ionuț Toader, Denis Hanganu, Vitalie Bichir, Eduard Adam, Mădălin Mandin, Adrian Iosif Pop, George Piștereanu, Alexandra Sălceanu/Aylin Cadîr, Fulvia Folosea, Nicolae Dumitru, Aurel Ungureanu, Ionuț Niculae, Silviu Negulete.
Următorul spectacol este programat în 13 noiembrie, premiera oficială fiind anunţată pentru 16 noiembrie.
„iHamlet”, o experiență teatrală new media
Teatrul Excelsior prezintă duminică, 13 noiembrie, de la ora 19:00, premiera spectacolului iHamlet, un concept al Asociației Punctart.
iHamlet este un spectacol de teatru multimedia, care reflectă universul subiectiv al lui H, un adolescent aparent obişnuit, uimit şi dezamăgit totodată de lumea din jur. Atunci când închide ochii, lumea lui se transformă într-o reţea fabuloasă de gânduri şi imagini pe care le modelează la infinit, până într-o zi, când tot ceea ce părea sigur se scufundă sub o avalanşă de întrebări, iar H rămâne blocat în reţea încercând cu disperare să schimbe cursul evenimentelor.
iHamlet este un proiect cultural dedicat adolescenților, bazat pe un text nou, inspirat mai degrabă din personajul Hamlet decât de subiectul piesei lui William Shakespeare. Echipa Punctart a creat o experienţă teatrală ilustrată ca un eseu audiovizual despre inadaptareşi refuzul de a se conforma realităţii, dar şi despre conflictul dintre generaţii. Iluzia şi realitatea se îmbină într-un univers care sparge barierele timpului şi ale spaţiului, creând un timp al emoţiei. Limbajul scenic creat îmbină expresivitatea actorilor, textul, sunetul, proiecţiile video şi noile tehnologii pentru a construi o experienţă senzorială intensă: un Hamlet personal, un Hamlet al acestei generaţii, un Hamlet de azi.
În perioada august-octombrie 2016, Teatrul Excelsior a găzduit primele șase reprezentații cu acces gratuit ale proiectului iHamlet, care au fost primite cu entuziasm de către public. Ca urmare a acestei colaborări, spectacolul a fost inclus în repertoriul stagiunii curente a instituției, în spiritul deschiderii extraordinare pe care Teatrul Excelsior o manifestă în susținerea inițiativelor din zona teatrală independentă.
iHamlet este un spectacol de teatru hi-tech, o cercetare sociologică despre profilul spectatorului adolescent de teatru şi o aplicaţie pentru smartphone integrată
Regia: Catinca Drăgănescu
Dramaturgia: Elise Wilk
Scenografia şi costumele: Bogdan Costea
Coregrafia şi mişcarea scenică: Simona Deaconescu
Video & Light Design: Dan Basu
Sound Design: INTERIOR8
Pe scenă: Catrinel Bejenariu, Gabi Costin, Vlad Logigan, Vlad Pavel
Parteneri: British Council, Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală
“Amphitrion '38”, în regia lui Horia Suru
Teatrul Municipal “Bacovia” prezintă premiera Stagiunii 2016-2017, Amphitrion’38 de Jean Giraudoux, regia și adaptarea Horia Suru.
Jupiter, în dorința sa de a o seduce pe muritoarea Alcmena, ia chipul soțului Alcmenei, Amphitrion. Însă, mai întâi, pentru a-l putea îndepărta, Jupiter declanșează un război la care Amphitrion este obligat să ia parte. Odată îndepărtat Amphitrion, Jupiter ii ia înfățișarea și se prezintă Alcmenei.
„Nu există nici un conflict cu zeii! În scurta noastră trecere prin ființă, de prea multe ori fugim de noi și ne ascundem în spatele lui «cu voia Domnului» sau în «nu a fost să fie». Amphitrion’38 este un spectacol uman despre asumarea propriilor noastre eșecuri fără scuza falsei «pedepse divine»", afirmă Horia Suru.
Din studiile noastre, punerea în scenă a piesei Amphitrion '38 ar fi o premieră la nivel național, aceasta fiind întâia oară când piesa lui Giraudoux ajunge pe o scenă românească.
Trio-ul magic, Horia Suru, Cristian Marin și Sophie D, reușește să aducă în prezent o piesă de inspirație mitologică, printr-o reducere la esență și o expansiune a simțurilor, ce sigur vă vor face să plecați de la spectacol înmărmuriți de plăcere.
De asemenea, aceasta este prima, și sperăm nu și ultima, premieră sub conducerea noii directoare a Teatrului Municipal Bacovia, Eliza Noemi Judeu.
O premieră a premierelor, pe care vă invităm să o vizionați începând cu data de 3 noiembrie 2016.
Regia și adaptarea: Horia Suru
Scenografia: Cristian Marin. Coregrafia: Sophie D
În distribuție: Ana Adelaida Perjoiu, Bogdan Matei, Dumitru Rusu, Ștefan Alexiu, Viorel Baltag, Florin Zăncescu, Ștefan Ionescu, Florina Găzdaru, Corina Goranda, Nela Zare, Daria Coșa, Maria Caba, Ana Săndulache
Horia Suru a absolvit Facultatea de Teatru și Televiziune la Universitatea „Babes-Bolyai“ din Cluj-Napoca și are studii masterale în Teatru, Film și Multimedia la aceeași universitate.
În 2016 a regizat Columbinus după Stephen Karam și PJ Paparelli, la Teatrul Municipal Baia Mare, Umbre, un studiu, după Jocul de-a teatrul de Georgiana Barcan, și Umbre de Ilinca-Anamaria Prisăcariu, la Teatrul Excelsior și Refugiul, de Jennifer Haley, la Teatrul Odeon.
Născută în Marea Britanie, Sophie Duncan lucrează la nivel internațional ca performer și coregraf, alături de teatre și companii de circ contemporan. Ca dansator și acrobat generalist, portofoliul ei include Scalada Vision la Cirque du Soleil în Andorra, Pop Circus al Roundhouse, Londra și peste patru ani alături de The House Of Dancing Water, al Franco Dragone, Macau, China.
Cristian Marin este un reprezentant al unei noi generații, cu un parcurs care anunță destinații în mai multe domenii artistice, un scenograf care se remarcă prin lipsa de prejudecăți în abordările propuse. În anul 2011, absolvă studiile în arta scenografiei la Universitatea Națională de Teatru și Film „I.L.Caragiale”, în clasa profesorilor Ștefania Cenean și Ștefan Caragiu.
Proiectul Oreste, adaptare după Euripide
Teatrul Național „Marin Sorescu” anunță premiera spectacolului Proiectul Oreste / PR013C7UL 0R3ST3, după Euripide, regia Laurențiu Tudor, coregrafia Attila Bordás. Premiera spectacolului este programată joi, 17 noiembrie 2016 , ora 17:00, la Sala „Ion D. Sîrbu”, iar din distribuție fac parte actorii Claudiu Mihail, Raluca Păun, Haricleea Nicolau, Cătălin Miculeasa, Laura Dumitrescu.
Proiectul Oreste este un spectacol produs de Compania Teatrulescu și susținut de Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova prin Programul ProIndependența - Proiectul Feelancer, care își propune sprijinirea inițiativelor artistice independente. Distribuția spectacolului reunește atât actori ai Naționalului, cât și actori ai Companiei Teatrulescu. Adaptarea scenică este rezultatul unui proces colaborativ bazat pe textele antice Oreste, Elena, de Euripide, Oreste 2.0 de Charles Mee și inserții de texte scrise de echipa artistică, urmând un proces de documentare riguros, adaptat necesității producției.
Proiectul Oreste este adaptarea piesei Oreste de Euripide, care aduce personajul antic în contemporaneitate, fără a denatura firul narativ propus de tragedia antică. Piesa îi urmărește pe cei doi frați, Oreste și Electra, în așteptarea sentinței lor, în urma matricidului la care cei doi au fost complici, alături de Pilade, prietenul cel mai bun al lui Oreste. În încercarea lor de a face dreptate tatălui care fusese ucis de mama lor, Clitemnestra, cele două personaje prezintă perspective diferite atât asupra ideii de conștiință, cât și asupra principiului datoriei morale. Se discută raportul crimă-sacrificiu. Prin prezența altor două personaje importante, Menelau și Elena din Troia, singurele rude care i-ar putea ajuta pe cei doi frați, spectacolul aduce în prim plan alte probleme actuale: alienarea din sânul propriei familii, egocentrismul, obsesia pentru imagine. Electra și Pilade susțin că autorul moral al tuturor nenorocirilor este Elena, care a stârnit Războiul Troian.
„Proiectul Oreste propune o paralelă între legea datoriei morale și legile și normele sociale. Ideea spectacolului vine să pună în evidență paradoxurile societății moderne prin intermediul textului antic. Sunt puse în funcțiune mecanismele supravegherii, astfel că Oreste și Electra sunt nu doar claustrați până la stabilirea verdictului, ci și sub supraveghere permanentă. Media joacă un rol crucial în contextul actual și ca atare, Apollo, exponentul divinității este reprezentat și el printr-o imagine asociată cu world wide web-ul, care se dovedește a căpăta în zilele noastre atributele divinului: este omniprezent, omniscient omnipotent. Spectacolul vorbește și despre consumerism, superficialitate și îndoctrinarea cu principii New Age, care nu fac decât «să ascundă gunoiul sub preș», păstrând imaginea bună și făcând abstracție de esență”, afirmă regizorul Laurențiu Tudor.
Actor și regizor, tânărul Laurențiu Tudor este absolvent al Universității din Craiova, Departamentul de Artă, specializarea actorie (2007-2010) și are o intensă activitate în zona teatrului independent. A semnat regia spectacolelor NoapteaAsasinilor/2015, de Jose Triana, Bufonul/2010, după texte de Fernando Pessoa şi F.M. Dostoievski; Fuchsiada/2013, de Urmuz – în cadrul evenimentului – Sibiul şi Avangarda. În perioada 2011-2012 a colaborat cu Teatrul de Artă din Deva, unde a jucat în spectacolele Inventatorul Iubirii, de Gherasim Luca, regia Horaţiu Mihaiu și în Soţul păcălit, de Molière, regia Laurian Oniga. În ultimii ani Laurențiu Tudor a colaborat cu regizori importanți invitați să creeze spectacole la Naționalul craiovean, de menționat fiind colaborarea cu regizorul Yiannis Paraskevopoulos, unde a semnat asistența de regie la două spectacole (Lysistrata/2013, de Aristofan și Pescărușul/2015, de A.P.Cehov); în 2016 a fost Stage Manager la spectacolul Romeo și Julieta/2016, de William Shakespeare, regia Phillip Parr – Festivalul Internațional Shakespeare și consultant artistic la spectacolul Iulius Caesar /2016, de William Shakespeare, regia Peter Schneider.
Coregraf, dansator/actor și regizor, Attila Bordás este dedicat constant căutării noilor instrumente ale artelor scenice. Stilul lui este unul autentic și, totodată, experimental. Absolvent al U.N.A.T.C., a studiat apoi masterat de regie la Univ. de Arte din Târgu-Mureș (U.A.T), iar în 2014 devine regizor bursier al Teatrului Național din Budapesta. Drept coregraf, a colaborat cu regizori precum Silviu Purcărete, Peter Novak, Miklós Bács, Vlad Masacci, Dragoș Galgoțiu, Theodor-Cristian Popescu, Cristi Juncu, Sorin Militaru, Misi Fazakas. Între 2002-2009 a activat ca membru fondator al Teatrului Osonó, din Sfântu-Gheorghe. În 2015 a lansat proiectul Contemporary Dance Series from Bucharest to Budapest. Din 2016 este trainer și membru constant al juriului la Thessaloniki Dance Festival & Competition. Activitatea sa este atât una pedagogică – predând la diverse ateliere și facultați de specialitate în țară (U.N.A.T.C / U.A.T / Fac. de Teatru și Televiziune Babes Bolyai), în Ungaria și Grecia -, cât și una creativă, realizând spectacole, coregrafie și mișcare scenică pentru diferite producții artistice în numeroase teatre. În calitate de coregraf, realizează pe lângă workshopuri intensive, coregrafii / mișcare scenică pentru spectacole în aer liber, spectacole de teatru, flashmoburi, operă și musical.
Spectacole cu Proiectul Oreste sunt programate și în 19, 23 și 27 noiembrie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News