Comisia Europeană a dat undă verde utilizării dispozitivelor conectate la Internet în timpul zborului: smartphone-urile, ceasurile inteligente, tabletele și laptopurile se vor putea conecta și efectua apeluri din avion.
”Modul avion” își are zilele numărate, deși este probabil ca pictograma avion de pe smartphone-urile noastre să fie utilă în continuare, mai ales în afara Europei.
Într-adevăr, la 24 noiembrie 2022, Comisia Europeană a dat aprobarea pentru utilizarea dispozitivelor conectate la Internet - și, prin urmare, a smartphone-urilor, ceasurilor inteligente, tabletelor și laptopurilor - chiar și în timpul unui zbor, actualizând o lege veche din 2008 și acordând țărilor membre un răgaz de timp pentru a aloca frecvențe de bandă 5G aeronavelor, până la 30 iunie 2023.
Din această vară, așadar, vom fi și mai conectați, chiar și în ceea ce rămăsese unul dintre puținele spații libere de Wi-Fi, cu excepția unor zboruri specifice care ofereau conexiuni foarte lente la prețuri exorbitante.
Acum, însă, ”pasagerii care zboară în interiorul UE își vor putea folosi smartphone-ul la întregul său potențial, inclusiv apelurile”, așa cum se precizează într-o notă oficială emisă de Comisie, potrivit Focus.
Acest lucru se poate face la altitudini joase prin conectarea la antene terestre comune, în timp ce la altitudini mari va fi posibil doar la aeronavele care activează serviciul picocell, care funcționează datorită unei antene montate pe fuzelaj care se conectează rețeaua mobilă terestră și relansează semnalul în interiorul cabinei.
În 2013, Statele Unite au fost primele care au urmat acest drum, dar agenția federală și companiile aeriene au respins ideea, care a fost apoi abandonată în 2020.
Motivul este simplu: o astfel de inovație ar aduce nu numai beneficii, ci, pe dimpotrivă ar avea un impact negativ asupra calității călătoriei. Pasagerii ar fi de fapt nevoiți să asculte apelurile de la alți călători, iar acest lucru ar duce – potrivit echipajului – la o creștere a disconfortului și a disputelor, având în vedere că aproximativ 40% dintre utilizatori ar efectua apeluri telefonice în timpul zborului.
Chiar dacă avem tehnologiile adecvate pentru a călători în siguranță, până astăzi s-a preferat interzicerea folosirii echipamentelor electronice din cauza posibilelor interferențe cu instrumentele de bord.
În realitate a fost întotdeauna un exces de prudență, mai ales în era 3G și 4G, și așa va rămâne chiar și cu rețeaua 5G. În acest caz, spectrul de lățime de bandă a rețelei este mai asemănător cu cel rezervat aviației, iar NASA a raportat o creștere a cazurilor odată cu introducerea celei mai noi tehnologii.
La acestă problemă, se pare că a fost găsită și o soluție: conform indicațiilor unei firme de consultanță daneză, este necesară - și acest lucru se face deja în Europa - reglementarea altimetrelor, adică instrumentele cele mai vulnerabile la acest tip de interferență, și la un cost sustenabil mai ales prin prisma investiției totale de 94 de milioane de euro făcute de operatori pentru obținerea frecvențelor 5G.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News