În acest an, pare că startul reclamelor de Crăciun nu mai e dat, de marii publicitari, din octombrie.
Publicitate
Sociologul Alfred Bulai și-a exprimat uimirea cu privire la absența reclamelor pentru Crăciun. Deși suntem la mijlocul lunii octombrie, iar temperaturile din termometre ajung să depășească 20 de grade Celsius, anii precedenți ne-au obișnuit cu reclame de Crăciun încă din a doua lună de toamnă. De multe ori, americănescul Halloween a căzut pe loc secund, având doar un raion dedicat copiilor. În acest an, pare că nici unul, nici celălalt nu stârnesc mare entuziasm încă. Dacă vacanțele externe de vară au fost la mare căutare în acest an, sărbătorile pare că mai au de așteptat.
Probabil că am ajuns în etapa a patra, așa cum un celebru trainer de educație financiară avertiza când miliardele economisite de români făceau plajă... în Maldive. Etapa a patra presupunea ”veselie mare la suprafață + probleme grave la bază”.
Sociologul Alfred Bulai și jurnalistul Val Vâlcu au dezbătut subiectul în emisiunea ”Nod în Papură”:
Alfred Bulai: Mă mir că n-au apărut reclamele cu Crăciunul. Cam în octombrie încep...
Val Vâlcu: S-ar putea să fie un semn de criză. N-au apărut nici astea cu Halloween-ul.
Alfred Bulai: Da, asta înseamnă că s-au băgat mai puțini bani în publicitate. Știu că deja în a doua parte a lui octombrie erau deja reclame cu Crăciunul. În noiembrie, erai bombardat cu reclame. Dar nu e un semn de cumpătare, ci de bugete mici de publicitate cred.
Val Vâlcu: Și nu ar fi vestitorii crizei, cum erau vestitorii primăverii ghioceii?
Alfred Bulai: Sigur, poate fi un indicator al crizei, indiscutabil. (...) Problema este ce gen de reclame se fac în continuare.
Timid, pe rafturile magazinelor, au început să apară unele decorațiuni de Crăciun.
La finalul lunii septembrie, CNN scria de ce retailerii fură startul sărbătorilor de iarnă. Unele magazine, spre exemplu, realizează aproape jumătate din veniturile nete anuale în perioada sărbătorilor, astfel că un sezon slab se poate dovedi dezastruos. În plus, cumpărătorii răspund emoţional şi comportamental cozilor din magazine, iar lansarea timpurie a vânzărilor tematice îi poate impulsiona pe mulţi să înceapă să cumpere cadouri.
"Muzica de Crăciun şi toate efectele vizuale afectează comportamentul cumpărătorilor. Unii profită şi cheltuie un pic mai mult", explica Charles Lindsey, profesor de marketing la Universitatea Buffalo, conform CNN.
Există și riscuri în această strategie: o promoţie lansată în octombrie îşi pierde din putere dacă clienţii sunt convinşi că pot găsi aceleaşi produse la vânzare şi în decembrie şi în ianuarie. "Într-un sezon de sărbători lung de 4 luni, nu sunt motivat să cumpăr totul acum. Se pierde simţul urgenţei", explică şi David Katz, şeful departamentului de marketing la Randa Apparel & Accessories, companie care produce Levi's, Tommy Hilfiger şi alte branduri. Citește mai mult aici
Citește și: A fost găsit mormântul lui Moş Crăciun. Surpriză, nu e în Laponia
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu