Uniunea Europeană introduce noi reguli, mai stricte, pentru transparentizarea reducerilor de prețuri aplicate de operatorii economici la produsele și serviciile comercializate, reiese dintr-o directivă adoptată de Consiliul Uniunii Europene.
Practic, comercianții vor fi obligați, în sensul protejării consumatorilor, să afișeze cel mai scăzut preț practicat la produse pentru o perioadă de timp înainte de aplicarea reducerii de preț. În esență este introdusă obligația comercianților de a detalia evoluția prețurilor premergător aplicării unei reduceri, potrivit Agerpres. Directiva de completare și modificare a Directivei 98/6/CE privind protecția consumatorului prin indicarea prețurilor produselor oferite consumatorilor introduce articolul 6a cu următoarele cinci alineate:
"(1) Orice notificare de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț.
(2) Prețul anterior înseamnă prețul cel mai scăzut practicat de comerciant pentru o perioadă de timp de cel puțin 30 de zile înainte de aplicarea reducerii de preț.
(3) Statele membre pot prevedea norme diferite pentru bunurile susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid.
(4) Dacă produsul a fost prezent pe piață mai puțin de 30 de zile, statele membre pot prevedea, de asemenea, o perioadă de timp mai scurtă decât cea menționată la alineatul (2).
(5) Dacă reducerea de preț este majorată treptat, statele membre pot prevedea ca prețul anterior să fie considerat prețul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preț".
Creștere/menținere artificială a prețului de referință de Black Friday
Pe 1 mai 2018, Consiliul Concurenței anunța că, în urma unei anchete privind comerțul electronic, a constatat că comercianții online nu respectă legislația în domeniu în cadrul campaniilor de reduceri.
Autoritatea de concurență a remarcat atunci că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare "tăiat"), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate. Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile. Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat atunci că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creștere/menținere artificială a prețului de referință de Black Friday.
În urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenţă anunța că consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referință şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile. Directiva trebuie transpusă în legislația națională în termen de doi ani de zile, respectiv 24 de luni, iar măsurile de transpunere s-ar aplica la distanță de 6 luni. Legislația va deveni astfel obligatorie comercianților începând cu jumătatea anului 2022.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News