Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România solicită Ministerului Transporturilor să acţioneze la Curtea Europeană de Justiţie pentru suspendarea aplicării Regulamentului 2020/1054 privind cerinţele minime referitoare la duratele de conducere zilnice şi săptămânale maxime, pauzele minime şi perioadele de repaus zilnic şi săptămânal şi a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce priveşte poziţionarea prin intermediul tahografelor.
'Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenţia că astăzi, 20 august 2020, intră în vigoare Regulamentul (UE) 2020/1054 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce priveşte cerinţele minime referitoare la duratele de conducere zilnice şi săptămânale maxime, pauzele minime şi perioadele de repaus zilnic şi săptămânal şi a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce priveşte poziţionarea prin intermediul tahografelor, care prevede reguli discriminatorii pentru transportatorii rutier români, precum obligaţia întoarcerii acasă a şoferilor la 3 sau 4 săptămâni şi interzicerea repausului săptămânal normal în cabina camionului în toate Statele Membre UE', se menţionează într-un comunicat al UNTRR.
Potrivit transportatorilor, noul regulament intră în vigoare într-o perioadă în care ţările UE sunt grav afectate de pandemia de COVID-19, obligând şoferii să se cazeze la hotel pentru efectuarea repausului de 45 ore, în condiţiile în care infrastructura europeană duce lipsă acută de locuri de parcare securizate şi de locuri de cazare adecvate şoferilor profesionişti.
'Este o abordare absolut condamnabilă şi potenţial criminală prin forţarea şoferilor profesionişti să utilizeze spaţii publice comune aglomerate - spaţiile de cazare şi parcările pentru camioane pe autostrăzi fiind extrem de limitate în UE. Obligaţia şoferilor de a se caza la hotel pentru efectuarea pauzelor de 45 de ore o dată la două săptămâni este o măsură care contestă dreptul şoferilor de a fi protejaţi sanitar prin expunerea la infectarea cu Covid-19 şi trebuie suspendată până la încetarea pandemiei Covid-19 sau lăsată la opţiunea şoferilor', susţin reprezentanţii UNTRR.
Aceştia semnalează că, potrivit unui studiu realizat de Comisia Europeană, în UE există un deficit de 100.000 de spaţii de parcare pentru camioane, iar din cele existente (300.000), mai puţin de 3% sunt etichetate şi certificate drept sigure. În acest sens, CE s-a angajat să investească 60 de milioane de euro pentru îmbunătăţirea siguranţei în zonele de parcare pentru camioane din toată Europa, parte a unei finanţări totale de 1,4 miliarde de euro pentru susţinerea infrastructurii europene de transport.
UNTRR mai subliniază că a solicitat, încă de la publicarea regulamentului, în 31 iulie 2020, clarificări de la Ministerul Transporturilor din România şi de la Comisia Europeană (CE) privind 'locul de reşedinţă' şi confirmarea faptului că întoarcerea acasă a şoferilor poate fi organizată în centrele logistice închiriate sau deţinute de firmele româneşti de transport în Europa de Vest, confirmarea libertăţii conducătorilor auto să aleagă unde îşi petrec perioada de repaus, respectiv a libertăţii şoferilor români de a alege să nu se întoarcă acasă şi clarificarea modalităţii în care aceasta trebuie să fie documentată de firme şi de şoferi în cazul unui control sau stabilirea unei proceduri corecte şi armonizate de controlare a respectării interdicţiei de efectuare a repausului săptămânal normal de peste 45 h în cabina care să fie respectată în toate Statele Membre.
'Această prevedere de a obliga şoferii unde să îşi petreacă perioada de odihnă reprezintă o încălcare flagrantă a drepturilor omului de a alege unde şi cum să îşi petreacă timpul liber din viaţa lui! Aplicarea acestei prevederi trebuie imediat suspendată şi apoi anulată', afirmă transportatorii.
Totodată, UNTRR atrage atenţia că, în data de 18 august 2020, MTIC a publicat pe transparenţa decizională Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora şi în Nota de Fundamentare a proiectului se afirmă că Regulamentul (UE) 2020/1054 nu are implicaţii socio-economice, macroeconomice, concurenţiale sau asupra mediului.
'Ori, întoarcerea obligatorie a şoferilor acasă sau la sediul firmei înseamnă în primul rând încălcarea Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, prin îngrădirea dreptului de circulaţie şi de şedere liberă pe teritoriul statelor membre.
De asemenea, întoarcerea şoferilor acasă la 3-4 săptămâni duce la creşterea costurilor pentru operatorii de transport şi la imposibilitatea derulării contractelor de transport, întrucât timpul de lucru se reduce semnificativ', se menţionează în comunicat. În acest context, UNTRR avertizează că Pachetul Mobilitate 1 va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români şi asupra României, cu consecinţe economice majore.
'În următorii 2 ani, România va pierde peste 5% din PIB din cauza migrării activităţii de transport rutier internaţional, inclusiv a personalului direct implicat şi a familiilor. Se estimează că 30% dintre operatorii de transport români nu vor putea supravieţui crizei coronavirus iar jumătate dintre firmele rămase care operează transport rutier internaţional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1', susţin transportatorii.
UNTRR este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990, şi are peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu