România a devenit Stat Membru al Uniunii Europene la 1 ianuarie 2007 pentru că şi-a îndeplinit obligaţiile privind transpunerea acquis-ului comunitar înainte de aderare, conform Raportului de ţară din 2004 care a afirmat această dată a aderării.
Legislaţia europeană din domeniul transporturilor rutiere este parte integrantă a acquis-ului comunitar, inclusiv Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunității, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul național și internațional și a greutății maxime autorizate în traficul internațional. Acest act comunitar este aplicat în România, încă dinainte de aderarea la UE, prin documentul unic prin care vehiculul este înregistrat și pus în circulație - CIV (cartea de identitate a vehiculului), în care sunt înscrise dimensiunile vehiculelor. Atenționăm că nu este legală solicitarea autorităților din România de a dubla modalitatea de îndeplinire a obligațiilor referitoare la prevederile Directivei 96/53.
În prezent, informaţiile privind dimensiunile vehiculelor înregistrate în România sunt disponibile atât în CIV, cât şi în cele mai multe certificate de înmatriculare, ca şi în plăcuţele fabricantului, amplasate pe vehicule din construcţie.
Faţă de această situaţie, considerăm că obligaţia recent introdusă prin Ordinul nr. 1640 din 8 noiembrie 2012, publicat în 26.11.2012 de a echipa vehiculele cu alte plăcuţe începând cu 26.05.2013, din care să rezulte aceleaşi informaţii este abuzivă şi contravine reglementărilor europene în vigoare, fără să mai menționăm că RAR a pus la dispoziție procedura de eliberare a plăcuțelor după 10.05.2013.
Probabil că singura motivaţie reală a autorităţilor din România se limitează la cca. 3 milioane Euro în buzunarul necunoscutei firme SC MARAD Concept SRL - care conform codului CAEN are ca obiect de activitate „Lucrări de vopsitorie zugrăveli si montări de geamuri” şi care a avut cea mai mare cifră de afaceri anuală, de cca. 250.000 Euro realizată acum 5 ani – precum şi la cca 10 milioane Euro pentru Registrul Auto Român (RAR).
Reamintim că amenda pentru lipsa plăcuțelor este 8.000-12.000 lei (care este fapta agravantă care justifică acest interval, este imposibil de înțeles) - total disproporționată cu puterea de cumpărare și nivelul economiei din România.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România a realizat numeroase intervenţii la instituţiile naţionale şi europene relevante – Primul Ministru al României, Ministrul Transporturilor şi Secretarii de Stat de la Ministerul Transporturilor, Parlamentul României şi europarlamentari români, Comisia Europeană şi Consiliul UE - protestând împotriva acestei practici abuzive a autorităţilor române şi solicitând anularea cerinţei de echipare cu plăcuţe cu dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului din legislaţia românească.
În măsura în care autoritățile nu răspund afirmativ şi nu iau măsurile necesare, în timp util, UNTRR susţine orice manifestare care vizează protestul împotriva acestei măsuri abuzive.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu