Urmează grevă la TAROM. Iată ce salarii au piloții, conform unui document de negociere.
DCNews a intrat în posesia unui document din 2017 care arată la ce valori au fost stabilite salariile piloților. În prezent, TAROM se pregătește de grevă.
”Începând cu 23.08.2022, în semn de protest al membrilor Sindicatului Unit TAROM (SUT) piloţi, între orele 04-07 nu va decola niciun avion al Companiei TAROM. Calendarul protestelor va începe cu Notificarea angajatorului SC TAROM SA cu privire la organizarea de către Sindicat a unor greve de avertisment, 2 zile săptămânal, cu încetarea lucrului, dar nu mai mult de 2 ore, urmând ca la o dată stabilită de către Sindicat, să urmeze greva generală propriu-zisă, cu respectarea tuturor normelor legale”, se menţionează în comunicat.
Sindicaliştii din cadrul TAROM precizează că, în data de 23 iunie 2022, au fost demarate negocierile în vederea încheierii unui nou Contract Colectiv de Muncă la nivel de unitate, iar termenul agreat de părţi pentru încheierea unui contract expiră în data de 23 august 2022.
”Negocierile s-au desfăşurat cu dificultate, fără a se ajunge la un acord cu privire la revendicările salariale formulate de Sindicatul Unit Tarom (SUT)”, se menţionează în comunicat.
Reprezentanţii sindicatului susţin că au depus toate diligenţele pentru încheierea unui Contract Colectiv de Muncă. ”Dacă până la data de 23 august 2022 (dată agreată pentru încheierea contractului colectiv de muncă) nu se va ajunge la un acord cu conducerea societăţii cu privire la revendicările formulate, salariaţii au posibilitatea declanşării conflictului colectiv de muncă şi a organizării grevei generale, cu respectarea condiţiilor legale”, se subliniază în comunicatul citat de Agerpres. Conform sursei citate, la şedinţa din data de 16 august 2022, compania TAROM a prezentat o ofertă, care a fost considerată inacceptabilă de către Comisia de negociere a CCM la nivel TAROM din partea Sindicatului Unit TAROM.
Piloții care se pregătesc de grevă subliniază că în 2020, în companie, erau 300 de angajați cu salariul minim pe economie, alții 500 având un salariu net sub 3000 de lei. Ei spun că ultima mărire ar fi avut loc în 2008, de când nici rata inflației nu a fost compensată. În schimb, cei din conducere ar fi beneficiat de ceea ce numesc ”măriri mascate”. Printre altele, se reproșează că timpul de muncă nu este de 5 zile lucrătoare cu 2 libere, ci opt, chiar nouă zile de muncă cu două zile libere. Se consideră, astfel, că se pune în pericol securitatea zborului.
Plângerile celor care protestează mai arată că ”în comparație cu piloții de la alte companii, cei ai TAROM primesc mai puțin cu 40% minimum, discrepanțele apărând între piloții de ATR, care au și cele mai mici venituri, și cei de la Airbus și Boeing”. Acestea ar apărea din cauza sistemului de plată bazat pe diurne externe, în timp ce avionul ATR face 80% curse interne.
DCNews a consultat un document din 2017, când a existat o negociere parafată între piloții TAROM și conducere.
Iată ce salarii erau trecute în respectivul document datat în 28 noiembrie 2017, fiind vorba despre ”salariu de încadrare negociat pentru piloții din cadrul companiei TAROM”:
Pilot instructor TRE/SFE pentru Boeing 737/ Aibus 318: 16.600 lei.
Pilot instructor TRE/SFE pentru ATR 42/72: 14.800 de lei
Pilot instructor TRI/SFI pentru Boeing 737/ Aibus: 318: 16.400 lei
Pilot instructor TRI/SFI pentru ATR 42/72: 14.600 lei
Pilot instructor TRI pentru Boeing 737/ Aibus: 15.300 lei
Pilot instructor TRI pentru ATR 42/72: 13.600 lei
Line Nominated Captain pentru Boeing 737/ Aibus: 15.150 lei
Line Nominated Captain pentru ATR 42/72: 13.500 lei
Pilot comandant (peste trei ani vechime în Tarom ca pilot) - Boeing 737/ Aibus: 14.600 lei
Pilot comandant (peste trei ani vechime în Tarom ca pilot) - ATR 42/72: 13.000 lei
Pilot comandant (sub trei ani vechime în Tarom ca pilot) - Boeing 737/ Aibus: 13.100 lei
Pilot comandant (sub trei ani vechime în Tarom ca pilot) - ATR 42/72: 11.600 lei
PICUS elev (la angajare și la prima calificare în cadrul companiei TAROM, în perioada de pregătire până la obținerea calificării de pilot comandant) - Boeing 737/ Aibus: 11.700 lei
PICUS elev (la angajare și la prima calificare în cadrul companiei TAROM, în perioada de pregătire până la obținerea calificării de pilot comandant) - ATR 42/72: 10.400 lei
Copilot CUS (copilot calificat, cu sau fără restricție, peste trei ani vechime în cadrul companiei TAROM în funcția de pilot) - Boeing 737/ Aibus: 11.300 lei
Copilot CUS (copilot calificat, cu sau fără restricție, peste trei ani vechime în cadrul companiei TAROM în funcția de pilot) - ATR 42/72: 10.000 lei
Copilot debutant CUS (copilot calificat, cu sau fără restricție, sub trei ani vechime în cadrul companiei TAROM în funcția de pilot)- Boeing 737/ Aibus: 10.100 lei
Copilot debutant CUS (copilot calificat, cu sau fără restricție, sub trei ani vechime în cadrul companiei TAROM în funcția de pilot) - ATR 42/72: 9.000 lei
CUS (copilot sub supraveghere la prima calificare în cadrul companiei TAROM și până la obținerea calificării de copilot debutant) Boeing 737/ Aibus: 4.500
CUS (copilot sub supraveghere la prima calificare în cadrul companiei TAROM și până la obținerea calificării de copilot debutant) - ATR 42/72: 4.500
Copilot elev (la angajare și la prima calificare în cadrul companiei TAROM, în perioada de pregătire, până la obținerea calificării de CUS) - Boeing 737/ Aibus: 4.000
Copilot elev (la angajare și la prima calificare în cadrul companiei TAROM, în perioada de pregătire, până la obținerea calificării de CUS) - ATR 42/72: 4.000.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu
de Roxana Neagu