Presiunea în roţi trebuie verificată la intervale regulate de timp, lucru pe care puţini şoferi îl fac. Maşinile mai noi au deja senzori de presiune, însă la maşinile mai vechi şoferii verifică acest lucru abia atunci când roţile par dezumflate.
Distanța de frânare, stabilitatea în viraje, riscul de acvaplanare, uzura și consumul de combustibil – toate depind de presiunea anvelopelor. Dar care este presiunea corectă a anvelopelor?
Fiecare mașină vine cu indicații precise pentru presiunea în pneuri. Aceasta depinde de tipul anvelopelor, dimensiunea acestora (da, un model de mașină poate fi „încălțat” cu anvelope de diferite dimensiuni), dar și de încărcarea și viteza maximă de deplasare a mașinii.
În general, presiunea trebuie crescută atunci când mașina este complet încărcată. Dacă vrei să economisești combustibilul, poți umfla roțile cu 0,2-0,3 bari peste presiunea indicată de producător.
Presiunea corectă a pneurilor este menționată de producător pe etichete lipite în anumite zone ale mașinii, dar și în manualul de utilizare al mașinii. Iată unde poți găsi, de regulă, eticheta cu valorile de presiune pentru roți, scrie promotor.ro.
O presiune prea mică a anvelopelor duce la o ținută de drum instabilă și la supraîncălzirea anvelopelor. În condiții extreme, se poate produce o explozie de cauciuc, cu consecințe extrem de grave. În plus, distanțele de frânare cresc, iar comportamentul mașinii în viraje se deteriorează.
De multe ori, este preferabil să mergi cu o presiune a roților mai mare decât cea indicată, decât cu o presiune mai mică. Mulți șoferi fac acest lucru, umflând roțile cu până la 0,3 bari peste valoarea recomandată. Această valoare nu pune probleme de siguranță, dar depășirea acestei valori este riscantă. Asta deoarece, odată cu creșterea presiunii, suprafața de contact a pneurilor cu carosabilul scade, la fel și aderența.
Sunt mai multe semne după care ne putem da seama că sistemul de frânare al maşinii are probleme. Iată cele cinci semne care apar cel mai frecvent.
1. Aprinderea luminii de avertizare din bord.
2. Pedala de frână este moale. Dacă există o scurgere de lichid de frână și aerul se amestecă cu lichidul de frână din interiorul conductelor de frână, atunci lichidul de frână nu va curge corect.
3. Scârţâit sau huruit în timpul frânării. Acestea pot anunţa uzarea plăcuţelor sau blocarea pistonului de etrier.
4. Urmele de lichid de sub mașină semnalează o scurgere. Este indicat să mergeți într-un service.
5. Mașină nu se oprește. Un simptom grav este faptul că mașină nu se oprește după apăsarea pedalei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News