Incredibil! Directorul general al Companiei Naționale Poșta Română, Valentin Ștefan, habar n-are ce fel de procedură a folosit compania pe care o conduce pentru a achiziționa dspozitivele PDA utilizate pentru ajutoarele acordate de stat persoanelor vulnerabile, în vederea achitării facturilor la energie, cu toate că același Valentin Ștefan a semnat documentația de atribuire, cu mâna lui.
Afacerea, parafată în ultima zi a lunii ianuarie a anului curent, a fost încheiată prin negociere directă, fără publicarea prealabilă a unei invitații la o procedură concurențială, și a scos din bugetul propriu al Poștei Române suma de aproape 3,8 milioane de euro. Banii au ajuns la operatorul Vodafone România, operator care, cu fix o lună înainte de acest moment, mai primea de la Poșta Română, tot fără licitație, un alt contract, de 300.000 de euro. Întâmplarea face ca ambele contracte să fie încheiate după emiterea OUG 166/2022, din 8 decembrie 2022, act normativ prin care Executivul a mandatat Poșta Română să se ocupe de cardurile pentru energie destinate populației vulnerabile.
Într-un dialog halucinant purtat, pe data de 2 martie 2023, de jurnalista Anca Alexandrescu, realizatoarea emisiunii “Culisele Statului Paralel”, de la Realitatea-Plus, actualul director general al Companiei Naționale Poșta Română, Florin Valentin Ștefan, a negat cu vehemență că instituția pe care o conduce a atribuit fără licitație contractul pentru furnizarea celor 7.000 de dispozitive PDA necesare citirii cardurilor electronice pentru energie. Pe parcursul emisiunii, Valentin Ștefan a afirmat: “Nu a fost o procedură de atribuire directă”, “a fost organizată o procedură în luna ianuarie. Apoi am așteptat zece zile, perioada de contestație, apoi a fost atribuit contractul”. “A fost licitație 100%. A fost licitație pentru PDA-uri, conform țării în care trăim”.
Aceste afirmații ale lui Valentin Ștefan sunt contrazise, însă, de un document oficial, semnat de însuși Valentin Ștefan. Documentul poartă denumirea “Procedura CNPR nr. RO 427410-2023”, din data de 16 ianuarie 2023, referitor la “Negociere fără invitație la proedura de ofertare” și este semnat, în dreptul ștampilei directorului general al Poștei, de către Florin Valentin Ștefan în persoană. Iar actul mai este semnat, cu bară (pentru) Carol Bujoreanu – Departamentul Achiziții și Pomovare.
Documentul citat mai sus precizează, la data de 16 ianuarie 2023, că “limita de depunere a candidaturilor și a ofertelor este data de 19 ianuarie 2023, la ora 11.00”, iar “data de deschidere a ofertelor este 19 ianuarie 2023, la ora 12.00”. Adică o oră.
În 3 februarie 2023, pe SEAP, a fost publicat și rezultatul acestei “licitații” despre care vorbea, în emisiunea de la Realitatea-Plus, directorul Poștei Române. Astfel, în 31 ianuarie 2023, Poșta Română a încheiat cu Vodafone România contractul nr. 140J/115/2023, în valoare de 15.599.990 de lei fără TVA. Adăugând procentul de 19% aferent cotei de TVA, rezultă că valoarea finală a acestui contract este de 18.563.988,1 lei, adică 3.788.569 de euro. În acești bani intră 7.000 de dispozitive smart de tip PDA (cu aplicație MDM inculsă), 7.000 de abonamente de date mobile, 7.000 de imprimante mobile și încă 1.600 de imprimante mobile suplimentare. Toate aceste echipamente trebuie să fie “compatibile cu telefoanele ridigizate CAT S42H, deja aflate în posesia companiei, care vor fi folosite în scopul acestui proiect”. La toate aceste ehipaamente, contractual mai vizează aplicația MDM pentru controlul de la distanță al dispozitivelor PDA.
Așadar, nu a fost nicio licitație deschisă, așa cum susținea directorul Poștei Române, în direct, la televizor. Mai mult, Poșta Română și-a justificat alegerea procedurii negocierii directe, fără publicarea prealabilă a unei invitații la o procedură concurențială de ofertare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și fără organizarea unei licitații electronice, invocând “o situație de extremă urgență, survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de entitatea contractantă”.
În acest sens, se invocă prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului 166, din 8 decembrie 2022, cu modificările și completările ulterioare, privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportate din fonduri externe nerambursabile. La articolul 24 din această OUG, se prevede că “C.N. Poșta Română va asigura sistemul informatic necesar gestionării programului, dotările și echipamentele necesare, precum și alte cheltuieli necesare, în condițiile articolului 17, alineat 1, litera “d” din Legea 99/2006 privind achizițiile sectoriale”.
Conform articolului de lege citat, autoritatea contractantă - în cazul de față Poșta Română - are dreptul de a aplica proccedura negocierii fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare pentru atribuirea contractelri sectoriale doar dacă aceasta se referă la “o măsură strict necesară, atunci când perioadele de aplicare a procedurilor de licitație deschisă, licitație restrânsă, negociere competitivă, dialog competitiv sau procedură simplificată nu pot fi respectate din motive de extremă urgență, determinată de evenimente imprevizibile și care nu se datorează unei acțiuni ori inacțiuni a entității contractante”.
Mai departe, însă, articolul invocat de către Poșta Română pentru a nu organiza o procedură concurențială prevede că “în cazul în care se impune intervenția imediată, autoritatea contractantă are dreptul de a realiza achiziția publică în paralel cu aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare”.
Iată, însă, cu Poșta Română nu s-a prevalat de dreptul de a organiza, totuși, o licitație deschisă, rezumându-se doar la măsura negocierii directe, asta, în condițiile în care, potrivit anunțului de atribuire nr. 1907049 din 3 februarie 2023, contractul încheiat cu Vodafone România are o durată stabilită la… 12 luni.
Este, de asemenea, interesant că, fără licitație, Poșta Română a reușit să facă “economie”. Asta, deoarece valoarea estimată inițial a contractului, în speță suma maximă pe care instituția condusă de Valentin Ștefan a pus-o la bătaie pentru aceste 7.000 de echipamente, era de 21.750.500 de lei fără TVA, adică de 25.883.095 de lei cu tot cu TVA (5.282.264,3 euro). Împărțită la 7.000 de dispozitive, suma aferentă fiecărui echipament cumpărat ar fi fost de 754,6 euro. Prețul final achitat Vodafone a fost de 541,22 de euro bucata.
Mai aflăm, de asemenea, din documentația de atribuire a acestui contract, că, la respectiva perocedură de negociere directă, au mai fost depuse încă trei oferte, declarate necâștigătoare.
Un alt amănunt interesant al acestei povești a PDA-urilor cumpărate de Poșta Română este că, între data de 8 decenbrie 2022, când a fost adoptată Ordonanța de Urgență 166/2022, și 30 ianuarie 2023, când a fost parafat contractual, a mai avut loc o achiziție.
În 20 octombrie 2022, Compania Națională Poșta Română a publicat, pe SEAP, un anunț de participare prin care a precizat că intenționează să achiziționeze un sistem integrat de optimizare și monitorizare a flotei de curierat “door – to – door” în format PDA ridigizat, cu scanner, imprimantă mobilă și GPS. Acest sistem urma să utilize cele 400 de vehicule și curieri, cu scopul de a eficientiza, optimiza și monitoriza activitatea de preluare și livrare a trimiterilor din categoria express.
Nici de această dată, Poșta Română nu a organizat o licitație deschisă, ci a ales variant procedurii simplificate de selecție de oferte, punând la bătaie un buget de 1.725.632 de lei fără TVA. Au fost depuse două oferte, dintre care doar una singură a fost acceptată. A cui a fost oferta? A aceleiași comoani Vodafone România. Așa stând lucrurile, la data de 30 decembrie 2022, cu fix o lună înaintea atribuirii afacerii cu PDA-uri pentru cardurile din energie, Poșta Română a încheiat cu Vodafone România contractul 140/J/1707/2022, la o valoare finală de 1.240.844 de lei, la care se adaugă procentul de 19% aferent citei de TVA, generând o valoare totală de 1.476.606,4 lei (301.347,8 euro).
În documentația de atribuire, se precizează că activitatea de livrare a Companiei Naționale Poșta Română la domiciliul sau la sediul clienților se desfășoară, în prezent, cu 400 de autovehicule, în condiții tehnologice limitate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu