Ceea ce ieri a fost scandal, astăzi este cinefilie pură. Filmul lui Gustav Machaty, Extase, care în 1934 răscolea viața celei de a doua ediții a Mostrei cinematografice, va fi proiectat marți 27 august în "preapertura" / predeschiderea festivalului, al cărui gong oficial va răsuna a doua zi.
Este un obicei al ultimilor ani ca cinefililor venețieni, dar și oaspeților sosiți cu o zi mai devreme să li se ofere un îmbietor gust al evenimentului pe cale să înceapă. De obicei, sunt alese creații istorice din fondurile marilor Cinemateci, readuse la viață, restaurate, masterizate. Anul acesta, cinefilii mai în vârstă vor trăi un moment de duioasă nostalgie, iar cei tineri se vor mira, poate, de proporțiile scandalului stârnit de imagini nemaivăzute până atunci într-un film major: un nud integral, care astăzi ar părea nevinovat, atâta timp cât actrița, Hedy Keisler (rebotezată la Hollywood Lamaar) era filmată înotând.
Ce-i drept, mai există și o scenă, tot în premieră, în care se sugerează, în prim plan, un act sexual. Soțul tinerei actrițe de nici douăzeci de ani, un om de afaceri specializat în comerțul cu arme, Fritz Mandl, s-a făcut luntre și punte pentru a achiziționa toate copiile existente, evident cu gândul distrugerii, dar nu a izbutit.
Catherine Deneuve și Juliette Binoche, partenere în La verite
Singura consolare i-a adus-o cenzura din țările unde a fost distribuit filmul, care și-a făcut datoria de a elimina erotismul prea îndrăzneț conform normelor epocii. Michelangelo Antonioni, marele cineast de mai târziu, atunci doar un tânăr critic acreditat la Lido, scria despre evenimentul din seara de 7 august 1934: "În grădina de la Excelsior, în acea seară, se putea auzi respirația spectatorilor atenți, se putea auzi o tresărire în rândurile publicului".
Din fericire, juriul a avut alte criterii în judecarea acestui film" tragic și fatalist", drept care i-a acordat Copa Citta di Venezia. O notă poate și mai bună o merită spectatorii acelui timp, pentru care Extase a fost desemnat Cel mai bun film străin iar Machaty - Cel mai bun regizor, în urma unui sondaj. Recuperarea acestei ultime creații realizate de Gustav Machaty în Cehia, înainte de a emigra în Austria, Italia și apoi în SUA, restaurarea digitală în 4K, a fost o operațiune mai complicată decât în alte cazuri asemănătoare. Din versiunea originală, cea prezentată la Veneția în 1934, nu mai rămăsese aproape nimic.
Cinemateca din Praga a trebuit să recurgă la copiile existente în alte limbi, pentru a se apropia, succesiv, de o variantă în limba cehă. Întregul proces a avut loc în laboratorul de acum celebru, L'imagine ritrovato di Bologna ( Imagine regăsită...), cu susținerea mai multor Institute de film și Cinemateci din Europa. Din istorie - în actualitatea de ultimă oră. Alberto Barbera, directorul Mostrei cinematografice, a anunțat titlul deschiderii oficiale din 28 august: filmul La vérité, al regizorului japonez Kore-eda Hirokazu, cu Catherine Deneuve, Juliette Binoche și Ethan Hawke, primul realzat de cunoscutul cineast japonez în afara țării sale. Inutil să spun că făcea parte visul neîmplnit al Cannes-ului acestui an.
Alessandra Mastronardi, "la madrina," gazda editiei cu nr 76
Nu știu cum se face, probabil din rațiuni de timp, de noroc, a ajuns la Veneția. "Întâlnirea dintre universul personal al celui mai semnificativ autor japonez al momentului și două staruri atât de iubite precum Catherine Deneuve și Juliette Binoche a dat naștere unei poetice meditații despre raporturile mamă -fiică și despre complexa meserie de actriță" - a declarat Barbera, încântat (cred și eu) să deschidă cea de a 76-a ediție a festivalului cu încă o lovitură, după Roma de anul trecut. La rândul său, Kore-eda, deținătorul Palme d'Or cu doi ani în urmă pentru O afacere de familie (Shoplifters) și-a exprimat bucuria de a fi astfel onorat, mulțumind conducerii Mostrei: "Am aflat cu o imensă bucurie că noul meu film a fost selecționat pentru a deschide competiția. Filmările au avut loc în toamna trecută, la Paris, în zece săptămâni.
Așa cum s-a anunțat, deja, oficial, distribuția este prestigioasă iar filmul povestește o mică istorie de familie ce se petrece, în majoritatea timpului, într-o casă. În acest mic univers am încercat să dau viață personajelor mele, cu minciunile, cu orgolile, remușcările, tristețile și împăcările lor. Sper sincer să vă placă filmul".
În ceea ce privește selecția oficială integrală, aceasta va fi anunțată joi 25 iulie, în cadrul unei conferințe de presă ce va avea loc la Roma. Cu puțin timp în urmă, Barbera spunea atât: "va fi una trăznet". Dacă ceea ce presupune revista The Hollywood Reporter a se afla pe acea listă, în frunte cu mult așteptatul Irishman al lui Scoresese (cu De Niro și Pacino), se va adeveri, atunci, după neliniștitoarea expresie a unui critic, mulți directori de festivaluri "vor simți că nu mai au aer". Nu mai e mult până atunci.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News