Discuții strategice în Guvern. Premierul Victor Ponta a purtat negocieri cu președintele PLR, Călin Popescu Tăriceanu, pentru intrarea la guvernare a PLR alături de PSD-UNPR-PC.
Călin Popescu Tăriceanu a declarat, marți, că procedurile de negociere ar urma să fie încheiate în 20 decembrie. PLR vrea patru ministere: Culturii, Economiei sau Transporturilor, Mediului sau Educației și ministerul Finanțelor.
Prima variantă. Posturile, pe masa lui Klaus Iohannis, fără trecere prin Parlament
"Este posibilă o remaniere" a mai precizat Călin Popescu Tăriceanu. În cazul unei remanieri guvernamentale sau vacanță a postului, potrivit articolului 85 din Constituția României, alineatul 2, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului". Premierul poate să facă, astfel, direct nominalizările, fără a mai trece prin Parlament, pentru votul de încredere.
Dacă UDMR iese de la guvernare, adică posturile de miniștri rămân vacante, PLR poate intra la guvernare pe posturile lăsate vacante. UDMR deține portofoliile de la Ministerul Culturii și Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice. În plus, UDMR mai are oameni în posturi cheie în Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Transporturilor, Ministerul Educației Naționale, adică fix ministerele vizate de PLR.
Două variante. Cum poate fi evitată remanierea guvernamentală, în cazul schimbării structurii
Dacă, însă, PLR vizează șefia ministerelor pe care UDMR nu le conduce, ci are oameni în funcții de secretari de stat, atunci are loc remanierea care schimbă structura sau compoziția politică a Guvernului. Astfel președintele României, care va fi Klaus Iohannis, având în vedere că este preconizată o dată a încheierii negocierilor în 20 decembrie, va putea numi și revoca, la propunerea prim-ministrului, pe unii membri ai Guvernului, numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea prim-ministrului, după cum arată alineatul 3 din articolul 85.
În acest al doilea caz, mai există o variantă: premierul îl poate cere demisia ministrului de la Finanțe, de exemplu, postul rămâne vacant, și propunerile nu mai ajung în Parlament, ci doar pe masa președintelui României.
Guvernul poate merge în Parlament pentru un vot de încredere doar pentru a căpăta legitimitate. Transferul de încredere, de majoritate solidă, ar preveni votarea unei moțiuni de cenzură de către PLR. Pe de altă parte, votul pe Buget poate fi considerat, la nivel simbolic, unul de încredere.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu