Viteza excesivă nu mai este principala cauză a accidentelor rutiere din România. Ea a fost detronată de un factor care, spun specialiştii, nici măcar nu ar fi calculat corect.
"La noi, anul ăsta a fost trecută pe locul 2 viteza excesivă, în ceea ce priveşte cauzele care duc la accidente rutiere. Acum se vorbeşte despre indisciplina pietonilor. Care, la rândul ei, în statistica noastră este compusă din două segmente. Primul în sensul în care pietonii traversează neregulamentar, iar al doilea în sensul de prezenţă a pietonilor pe carosabil.
Dacă mergem în mediul rural, deşi avem legislaţie încă din 1997 prin care toţi administratorii de drum public sunt obligaţi să asigure trotuar, nu avem trotuare. Asta se întâmplă în cele mai multe comune din ţară. Şi atunci victima este obligată să meargă pe partea carosabilă. Deci nu ştim dacă este chiar culpa victimei, sau dacă e culpă concurentă. Dar noi o băgăm la statistică şi astfel am ajuns ca indisciplina pietonilor să fie principala cauză a accidentelor rutiere.
Şi nu avem puţine accidente de acest tip, mai ales în mediul rural. Nu mai vorbim de oraş, unde se traversează prin zone unde nu există vizibilitate, chiar dacă e trecere de pietoni. Se poate atrage vina şoferului chiar dacă el nu are vizibilitate. Ai nevoie de un timp de la sesizarea pericolului pentru a reacţiona şi a putea controla maşina. Dacă perioada de timp e prea scurtă, nu ai cum să eviţi accidentul. Ori un obstacol preexistent, cum este un copac gros care obturează intrarea pe trecerea de pietoni, poate duce la dezastru. Avem exemple concrete în Bucureşti. Şi nimeni nu le ia în calcul când se face o cercetare la faţa locului.
Se merge pe culpa şoferului sau a pietonului, când de fapt factorul de risc nu poate fi identificat pentru că cercetarea nu a dus în direcţia respectivă. Care este de fapt adevărul? Cel generat de nişte probe care nu sunt tocmai concludente?", a declarat Cătălin Codescu, preşedintele AVAC, la DC Conducem.
"Inclusiv ancheta, când se face, nu se face complet. Din punctul meu de vedere cel puţin. Nu o să vedeţi niciodată că se ia temperatura asfaltului. Se face expertiză după 6 luni, şi se spune că accidentul a avut loc pe 10 mai. Dar pe 10 mai asfaltul putea să aibă 5 grade sau 30 de grade. Nu mai ştii în octombrie cât era. Nu se verifică presiunea în anvelope. Dacă restul de maşină o poţi expertiza şi mai târziu, anvelopele nu. Nu se ţine cont de starea suspensiei. Se poate tripla spaţiul de frânare între cea mai bună suspensie şi cea mai precară.
Şi atunci se fac nişte măsurători, se spune că a avut o viteză anume, şi atât. Trebuie verificată şi presiunea în roţi, pentru că o presiune inegală în roţi poate să îţi dea o traiectorie anume în momentul când frânezi brusc sau când vrei să eviţi ceva. Dacă uzura anvelopei o poţi expertiza şi peste 6 luni, un an, presiunea nu.
Nu se ţine cont nici de obturarea vizibilităţii. Uneori poate anchetatorii mai ţin cont, dar preventiv nu se ţine cont deloc. La anchetă deja e prea târziu. Sunt lucruri de care nu se ţine cont şi, într-adevăr, apar multe probleme", a declarat şi Titi Aur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu