În topul preferințelor elevilor din București, Colegiile Naționale "I.L. Caragiale", "Gheorghe Lazăr" și "Iulia Hasdeu" ocupă primele 3 locuri, potrivit unui studiu realizat de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) în anul școlar 2023-2024.
Studiul analizează opțiunile școlare și profesionale ale elevilor de clasa a VIII-a din capitală, oferind o imagine detaliată a preferințelor lor.
Anul trecut, pe locul trei se afla Colegiul Național Bilingv "George Coșbuc", care acum a coborât în clasament.
Colegiul Național "Sf. Sava" ocupă acum locul 10, spre deosebire de anul trecut, când nu figura printre primele opțiuni ale elevilor.
Alte modificări notabile în clasament:
Cum își aleg adolescenții liceul
Potrivit studiului, în demersul de alegere a liceului se pot identifica două dimensiuni din perspectiva efectelor: una mai degrabă subiectivă, așa cum este „Prestigiul școlii” (25,79%) și una mai degrabă obiectivă, precum „Apropierea școlii de casă” (33,53%). Putem constata că pentru 46,02% dintre respondenții din cadrul acestui studiu, aptitudinile personale reprezintă factorul considerat dominant în acțiunea de alegere a liceului.
Din perspectiva unui proiect de viață pe termen lung, un procent de 21,35% dintre elevi consideră că Profilul ales este necesar pentru a practica profesia pe care doresc să o urmeze. Se poate observa totodată că dimensiunile dominant subiective care stau la baza alegerii liceului de tipul Prestigiul școlii (2557 de elevi – 25,79%) si Recomandările altora (2250 elevi – 22,70%) acumulează procente apropiate în opțiunile elevilor. Se remarcă și faptul că Apropierea școlii de casă se plasează pe al doilea loc printre factorii care i-au influențat pe elevi în procesul de alegere a liceului, cu 33,53%.
Factori decizionali
Pentru 77,57% dintre elevi, familia este cel mai important factor în procesul decizional privind alegerea profilului și a unității de învățământ în care să își continue studiile. Un alt factor important în construcția deciziei privind alegerea profilului și a unității de învățământ îl constituie prietenii, cu o pondere de 35,29% dintre opțiuni. Se poate observa că persoanele a căror opinie are o consistență majoră în demersul de alegere a liceului sunt cele din imediata proximitate a elevilor: familia și prietenii. Prin comparație, profesorii, consilierul școlar și dirigintele obțin următoarele ponderi, semnificativ mai mici, la nivelul opțiunilor elevilor: 10,03%, 2,71%, respectiv 6,24%.
România vs. străinătate: Unde își doresc elevii să studieze
În privința opțiunii de a studia în țară sau în străinătate, 34,67% (3437) și 31,20% (3093) dintre elevi au declarat că în foarte mare și în mare măsură își doresc să urmeze studiile liceale în România, în timp ce 14,50% (1438) și 17,81% (1766) declară că în foarte mare și mare măsură și-ar dori ca aceste studii să le realizeze în alt stat decât România. Interesant este faptul că la varianta de răspuns într-o oarecare măsură, ponderile răspunsurilor au valori foarte apropiate, în sensul că un grad asemănător de incertitudine domină opțiunile, atât ale celor care se regăsesc în lotul aferent continuării studiilor liceale în România (26,14%), cât și în cel al elevilor care mai degrabă le-ar realiza în alt stat decât România (27,10%).
În același timp se poate observa că aceste ponderi obținute la varianta de răspuns într-o oarecare măsură pot să aibă un rol de avertizare atât cu privire la incertitudinile elevilor referitoare la calitatea sistemului educațional autohton, cât și în privința unor decizii ulterioare privind opțiuni care pot relativiza un angajament profesional și/sau social într-un areal local.
Studiul evidențiază și alte aspecte importante:
Participarea elevilor
Studiul a înregistrat o rată de participare semnificativă, 76,58% din elevii de clasa a VIII-a din București completând chestionarul. Această implicare activă demonstrează interesul elevilor pentru orientarea școlară și profesională.
Filiera preferată
Majoritatea elevilor, 75,05%, au optat pentru filiera teoretică, evidențiind o tendință către o pregătire academică solidă. Totuși, 5,30% au ales filiera tehnologică și 7,75% pe cea vocațională, demonstrând diversitatea intereselor și aspirațiilor elevilor.
Motivația pentru continuarea studiilor
Un procent semnificativ (99,40%) al elevilor de clasa a VIII-a își doresc să continue studiile după absolvirea gimnaziului. Această conștientizare a importanței educației este un aspect esențial pentru dezvoltarea personală și profesională a elevilor.
Profilul ales
La filiera teoretică, se remarcă o preferință pentru profilul real, cu 46,76% dintre elevi optând pentru această variantă. Această tendință reflectă interesul crescut pentru domeniile STEM (Science, Technology, Engineering, Math), considerate a avea un rol important în economia viitorului.
Factori de influență
Alegerea liceului este influențată de o multitudine de factori, printre care se numără aptitudinile personale (46,02%), apropierea de casă (33,53%), profilul dorit (21,35%) și prestigiul școlii (25,79%). Acești factori evidențiază complexitatea procesului decizional și importanța unei orientări școlare personalizate.
Informare
61% dintre elevi se declară informați despre oferta liceelor, demonstrând interesul lor pentru educație și implicarea lor activă în procesul de orientare școlară. Totuși, există și un segment semnificativ de elevi care nu se simt suficient informați, aspect ce poate fi remediat prin campanii de informare mai eficiente.
Domenii atractive
Medicina, administrarea afacerilor, justiția, informatica, arhitectura și noile tehnologii sunt domeniile care stârnesc cel mai mare interes în rândul elevilor. Această tendință reflectă o orientare către domenii cu o cerere mare pe piața muncii și cu un potențial de dezvoltare semnificativ.
Pregătirea pentru carieră
Elevii consideră că nu numaivpregătirea practică (41,39%), ci și cea teoretică (43,41%) sunt esențiale pentru reușita în carieră. Această perspectivă echilibrată demonstrează înțelegerea complexității pieței muncii și a importanței dobândirii de competențe diverse.
Motivația pentru învățătură
Principalele motive pentru care elevii învață bine sunt motivația personală (49,04%) și dorința de a-și mulțumi părinții (43,69%). Acești factori evidențiază importanța sprijinului familiei și a cultivării unei motivații intrinseci pentru învățătură.
Orientare profesională
45,72% dintre elevi consideră că profilul ales le va facilita accesul pe piața muncii din România, 34,15% se orientează către UE, iar 19,52% către alte state. Această diversitate de opțiuni evidențiază importanța unei orientări profesionale personalizate care să ia în considerare atât aspirațiile elevilor, cât și cerințele pieței muncii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu