Interzicerea reclamelor şi campaniilor de marketing la medicamentele fără reţeta (OTC - Over the counter) şi suplimente alimentare a fost intens discutată în Rusia şi Ucraina, însă nu s-a ajuns încă la nicio decizie în acest sens. În România nu s-a discutat niciodată despre interzicerea reclamelor la OTC-uri, problema principala fiind adaosurile uriaşe pe care le practică unele farmacii la acest tip de produse, al căror preţ nu este reglementat de stat.
În prima luna a acestui an, producătorii de medicamente care se eliberează fără prescripţie medicală (OTC) au umplut spaţiile publicitare ale televiziunilor, volumul acestora reprezintând 19% din bugetul total de audienţă consumat de clienţi pe piaţă TV, cel mai mare înregistrat de o categorie de produse şi servicii.
Producătorii ar găsi metode mai puțin curate de a-și face reclamă
Discuţiile pe acest subiect trenează de peste 10 ani în Rusia: în 2012, Duma de Stat a propus că reclamele la OTC-uri să fie permise doar în presă medicală, de specialitate şi la evenimente de profil. În martie anul acesta,acest proiect a fost respins de Guvern, iar în mai, ministrul sănătăţii din Rusia, Veronika Skvortsova, a anunţat din nou că reclamă la medicamentele fără reţeta va fi interzisă.
Totodată, interzicerea reclamelor ar cauza pierderi foarte mari trusturilor media, companiile farmaceutice fiind clienţi de baza pentru televiziuni, radio-uri şi presă scrisă" spune Agnieszka Skonieczna, Analist Senoir pe piaţă farmaceutică la PMR şi autoarea acestui raport.
Descurajarea auto-medicației
Scopul declarat al Ministerului Sănătăţii prin introducerea acestei legi este descurajarea auto-medicaţiei, deşi recunoaşte că în decizia de cumpărare, o şi mai mare influenţă au recomandările medicului şi a farmacistului.
Totodată, Rusia plănuieşte să reglementeze mai bine vânzarea suplimentelor alimentare că şi medicamente, în sensul de a preciza clar pacientului diefrența dintre suplimente şi medicamente.
Şi în Ucraina s-a discutat intens acest subiect, însă aici chiar s-au luat măsuri, parţial, în sensul că s-a alcătuit o lista cu 300 de OTC-uri cărora nu li se poate face reclamă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu