27 dintre cei mai promiţători tineri actori români s-au întâlnit timp de o săptămână sub îndrumarea marelui regizor Yuri Kordonsky.
27 dintre cei mai promiţători tineri actori români s-au întâlnit timp de o săptămână sub îndrumarea marelui regizor Yuri Kordonsky.
Timp de şapte zile, aceştia au participat la Cehov/Kordonsky. Laborator de teatru, primul mare eveniment din cadrul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 2017.
Programul master class-ului a îmbinat elemente de teorie cu lucrul practic pe scenă, în piesele Pescăruşul, Trei surori, Unchiul Vania şi Livada de vişini.
Foto Andrei Gindac
Organizat de Festivalul Naţional de Teatru şi de Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală “Ion Sava”, laboratorul intensiv de creaţie s-a desfăşurat în perioada 22 – 28 iulie, în Bucureşti, la sala Atelier a Teatrului Naţional “I.L. Caragiale”.
Prezentă la întâlnirea cu presa, Marina Constantinescu, director artistic şi selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru, iniţiatoarea acestui laborator, i-a mulţumit regizorului, afirmând: „Teatrul românesc este un teatru european, viu, care se caută, care îşi defineşte continuu valoarea, indiferent de vârsta artiştilor. Nu numărul spectacolelor este important, ci diversitatea numelor prezente a teatrelor care fac eforturi reale să-şi constriască programe, tendinţe, direcţii, să-şi scoată actorul dintr-o formă, poate mai obosită, să ne scoată pe noi din limbajul de lemn, din etichete pe care le punem prea repede. Cred în soldaritatea oamenilor de teatru, cred în valoare. Cred că societatea noastră tulburată are nevoie de modele. Cred foarte mult în şcoala pe care o are Yuri Kordonsky. Cred că se întâlneşte rar această îmbinare între un actor extraordinar, un regizor de excepţie şi un profesor de mare har (acum la Yale University – SUA). Îi mulţumesc că a acceptat să suspende, într-un fel, timpul care ne presează pe toţi şi și să vină să țină acest prolog înaintea Festivalului Naţional de Teatru. E o preocupare constantă pe care am avut-o de a organiza astfel de întâlniri (precum cele cu Thomas Ostermeier, Luk Perceval, sau Carolyn Carlson) şi sunt convinsă că cei 27 de tineri – nume deja cunoscute ale teatrului românesc, vor avea un cuvânt important de spus pe mai departe, în această meserie. Pentru că eu cred că teatrul înseamnă, până la sfârşit, bucuria de a fi împreună’’.
Yuri Kordonsky, regizor, scriitor, actor, profesor de regie în cadrul Yale School of Drama - USA, a stat în mijlocul elevilor săi şi a ascultat cum fiecare şi-a descris experienţa de laborator.
Ada Galeş, Alexandra Sălceanu, Alina Petrică, Ana Bianca Popescu, Andrei Radu, Aylin Cadîr, Ciprian Nicula, Dan Rădulescu, Denisa Nicolae, Emilia Bebu, Emilian Oprea, Florentina Ţilea, Florin Călbăjos, Gabriel Răuţă, George Albert Costea, Ioana Predescu, Ionuţ Toader, Lari Giorgescu, Liviu Romanescu, Maria Bacci Pasello, Paula Niculiţă, Radu Iacoban, Rareş Florin Stoica, Silvana Negruţiu, Silviu Debu, Ştefan Lupu, Vlad Logigan – au fost cei 27 de participanţi la masterclass-ul Cehov/Kordonsky.
„Marina Constantinescu m-a convins să fiu aici. A dat dovadă de mult tact, dragoste și tandrețe. Una din cerinţele importante pe care le-am avut – mărturisea în faţa audienţei Yuri Kordonsky – a fost să ţinem aceste întâlniri de lucru cât se poate de intime, adică cu uşile cât mai închise, într-un mediu închis. Beckett, cred, spunea că orice text dramatic bun este o linişte întreruptă. Noi am întrerupt deja această linişte şi nu ştiu exact cât de bună e «piesa» pe care am încercat să o scriem prin acest tip de întâlniri-conversaţii. Ar trebui să ne amintim că suntem aici pentru a servi ceva mai înalt decât propria noastră persoană, atât în viaţă, cât şi în teatru. Ceea ce mă preocupă pe mine e că în tot ce facem sau spunem ne raportăm prea mult «la trecut». Dar ce rămâne important e că mâine o luăm de la zero. Iar asta e deopotrivă înfricoşător şi sublim. Cred că aşteptarea cea mai pozitivă pe care o putem avea după astfel de întâlniri este să ridicăm ştacheta «punctului zero» de mâine. Iar eu simt că «punctul meu zero» a urcat puţin mai sus după această săptămână petrecută cu actorii români’’, a continuat Yuri Kordonsky.
Foto Lucian Muntean
„Avându-l alături de noi pe unul dintre cei mai interesanţi regizori (care a montat mult în România, dar şi-n întreaga lume), am încercat împreună – FNT, UNITER şi TNB,– să organizăm acest workshop pornind de la literatura unuia dintre cei mai interesanţi scriitori dramatici ai lumii – A.P.Cehov”, a spus Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional “I. L. Caragiale” şi Preşedintele UNITER.
„Coincidenţa face ca Yuri Kordonsky să fi debutat în repertoriul Teatrului Naţional din Bucureşti în 2005, în condiţii oarecum similare: era tot perioadă de concedii ale actorilor si teatrelor, iar efortul repetiţiilor a fost la fel de special... însă, până la urmă, răsplătit de o premieră memorabilă: Inimă de câine – un spectacol cu care a debutat şi direcţia nouă a TNB şi care a dat şi titlul unui program pe care-l păstrăm şi-acum: Condamnarea comunismului prin teatru. Întâlnirea cu domnul Kordonsky a fost pentru TNB o dragoste la prima vedere şi continuă într-o eternă poveste de dragoste”, a adăugat Ion Caramitru, care a făcut referire şi la Premiul UNITER 2017 pentru cea mai bună regie, decernat lui Yuri Kordonsky pentru punerea în scenă a spectacolului În adâncuri, la Teatrul de Stat Maghiar din Cluj. În adâncuri, de Maxim Gorki, traducerea Annamária Radnai, dramaturgia Visky András, scenografia Dragoş Buhagiar, face parte din selecţia oficială a actualei ediţii a FNT şi va putea fi văzut în toamnă la Bucureşti.
De-a lungul celor şapte zile, Yuri Kordonsky a abordat lucrul pe texte de A. P. Cehov, metodologia masterclass-ului mixând experienţa sa în multiplele montări ale pieselor cehoviene cu cea de profesor de regie şi actorie în şcoli prestigioase de teatru, precum Columbia University, UC San Diego, George Washington University, Colgate University sau Eugene O’Neill Theater Center.
Credit foto Andrei Gindac
Aşezaţi pe un şir de scaune în Sala Media a TNB, actorii şi-au pasat microfonul vorbind despre poveştile fabuloase ale acestei întâlniri, înlesnite de lucrul în atelier. De fapt, Yuri Kordonsky nu şi-a dorit un Atelier, ci o conversaţie. Atmosfera pe care a reuşit s-o creeze Yuri Kordonsky şi felul în care actorii erau determinaţi să lucreze, să-şi pună întrebări, i-a făcut să-l simtă pe Yuri creatorul. Prin modul lui de a vedea lumea, teatrul încetează să mai fie o problemă de valori aflate în competiţie. Prin aspiraţia sa spre perfecţiune, el le-a deschis tinerilor actori o uşă către străvederea şi miresmele Paradisului.
Alina Petrică: „Ce cred eu că s-a întâmplat cu mine? Sunt convinsă că m-am întâlnit cu un artist uriaș, care m-a întrebat ce știu despre Cehov. Și i-am spus că nu știu mai nimic, și m-a luat de mână și m-a invitat să-l descopăr”.
Radu Iacoban: „Am apreciat că am întâlnit o mare personalitate și nu am făcut un workshop zidit”.
Aylin Cadîr: „A fost cea mai frumoasă vară pe care am trăit-o până acum, o spun la modul onest. Ne-am cam îndrăgostit de Yuri”.
„A fost o întâlnire realmente cu un OM mare”, mărturisea actorul Florin Călbăjos.
Credit foto Lucian Muntean
Actrița Ada Galeș spunea: „Am mai multe întrebări decât aveam atunci când am început workhopul și simt că am crescut”.
Actorul Ciprian Nicula: „Înainte de acest laborator, îmi era frică de textele lui Cehov pentru că îmi păreau pretențioase”…
Liviu Romanescu: „Am început să ne dăm seama că trebuie să fii tu, omul, pentru că altfel nu poți să te apropii de textul lui Cehov”.
Rareș Florin Stoica: „Pentru mine a fost o săptămână de filigran”.
George Albert Costea: „Aș dori să remarc și eu discreția de care au dat dovadă organizatorii acestui festival minunat. Cred că eleganța, rafinamentul cu care s-a lucrat au făcut ca aceasta să fie o întâlnire poetică”.
Florentina Țilea: „Îmi doresc foarte mult ca în lucrul cu studenții mei măcar 1 la sută să pot transmite mai departe”.
Dan Rădulescu: „Am învățat următorul lucru de la Kordonsky. Pentru că timpul e scurt, nu trebuie să ne grăbim”.
Ștefan Lupu: „A fost mai mult decât un workshop, a fost o atmosferă uimitoare. Lucrurile au prins o tentă magică”.
Denisa Nicolae: „Pentru mine a fost o terapie, deși, în aceste zile, a trebuit să aleg între a rămâne la workshop sau a participa la înmormântarea bunicii mele”.
Gabriel Răuță: „De la început, domnul Kordonsky ne-a propus ca întâlnirea noastră să fie o conversație. Pentru mine a fost o întâlnire extrem de captivantă”.
Andrei Radu: „Această întâlnire cu excelentul regizor mi-a deschis o ușă spre viață”.
Ana Bianca Popescu: „A fost cel mai frumos cadou pe care l-am primit în viața mea. O întâlnire minunată, o redescoperire a colegilor mei alături de Yuri”.
Paula Niculiță: „Cu cât mă gândesc mai mult, cu atât îmi e mai greu să vorbesc. A fost o întâlnire extraordinară, în care am aflat lucruri despre mine”.
Lari Georgescu: „Și eu, ca și Ada, am venit aici cu foarte multe întrebări și plec cu mai multe, dar și cu lacrimi în ochi”.
Fotografie Andrei Gindac
Silvana Negruțiu: „Cred că asta am redobândit de la Yuri: să avem răbdare. Să nu uităm că nu este vorba de teatru și de personaje, ci de viață și de oameni”.
Ionuţ Toader: “Teatrul are nevoie de curajul actorilor ca să fie bun”.
Maria Bass Pasello: “O mare doză de încredere în mine. Îmi amintesc cum Brâncuşi era de părere că nu e greu să realizezi o capodoperă, ci să intri în starea de a face asta”
Alexandra Sălceanu: “O să încerc să iau tot ce am învăţat aici şi să duc mai departe în spectacolele în care voi juca”.
Ioana Predescu: “De la Yuri am furat faptul că în piesele lui Cehov fiecare personaj duce o luptă despre care celălalt personaj nu ştie nimic”.
Emilia Begu: “Mulţumesc lui Yuri pentru uşa pe care mi-a deschis-o spre viaţă”.
Festivalul Naţional de Teatru se desfăşoară între 20-30 octombrie la Bucureşti.
Ediţia de anul acesta îi este dedicată actorului Victor Rebengiuc.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu