Opt persoane și-au pierdut viața în seara zilei de 2 martie 2022, eveniment care nu doar completează lunga listă de tragedii, dar va rămâne în istoria dureroasă tocmai prin derularea imediată, ceea ce ne face să vorbim despre o dublă catastrofă aviatică.
Astăzi, exercițiul aerian de la Mihail Kogalniceanu și Fetești a fost anulat. ”Ca urmare a celor două catastrofe aeriene ce au avut loc în seara zilei de miercuri, 2 martie, activitatea prevăzută a se desfășura joi, 3 martie, în bazele militare de la Mihail Kogălniceanu și Fetești, constând în exercițiul demonstrativ privind modul de executare în comun a unei misiuni de Poliție Aeriană Întărită, a fost anulată” este anunțul după dubla catastrofă ce a curmat opt vieți. La exercițiu urmau să participe forțe germane, italiene și române.
”Este o tragedie care a frânt inimile tuturor celor din categoriile de forţe şi suntem alături de familiile îndurerate.” transmite mesajul publicat de Forțele Aeriene Române. ”Zbor lin, bravi aviatori! Nu vă vom uita niciodată!” conchide mesajul.
Miercuri seară, o aeronavă MiG 21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriene, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, la ora 20:00. Aeronava decolase la ora 19:50, de la Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu. La ora 20:03, a dispărut de pe radar.
Elicopterul IAR 330-Puma, a decolat, la ora 20.21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei Mig 21 LanceR. A pierdut și acesta legătura radio cu turnul de control și a dispărut de pe radar în jurul orei 20.44. Pilotul raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază.
Astăzi, din surse guvernamentale de la cel mai înalt nivel, aflăm că aeronava MiG 21 LanceR s-ar fi prăbușit din condiții tehnice, iar elicopterul IAR 330-Puma din cauza condițiilor meteo. Citește aici mai mult
Opt oameni au murit. Pentru fiecare, oficial, s-au transmis numele, vârsta, data angajării, dacă erau căsătoriți și dacă aveau copii. Pilotul MiG 21 LanceR reușise să se catapulteze, dar, din păcate, a fost găsit decedat.
Nu este prima catastrofă de acest nivel care îndoliază sufletele salvatorilor, a celor care luptă pentru țară și, în definitiv, sufletele tuturor românilor.
În urmă cu 16 ani, în ianuarie, s-a prăbușit primul elicopter SMURD la Iași. Era dimineața zilei de 9 ianuarie, ora 09:15. Elicopterul s-a prăbușit la 10 minute de la decolare. În urma impactului cu solul, elicopterul, de tip EC 135, a fost distrus în totalitate. Decolase pentru un zbor tehnic. Pilotul, Valentin Stănescu, era angajat din 1990 și avea 1500 de ore de zbor la activ, din care 450 pe tipul de elicopter care i-a adus sfârșitul. Copilotul era pilot din 1991, avea 750 de ore de zbor, dintre care 100 pe acel tip de elicopter. În acea dimineață, erau -3 grade Celsius, vânt slab și vizibilitate redusă. După cinci ani de anchetă, s-a găsit că motivul prăbușirii a fost ”dezorientarea spațială a piloților, într-un spațiu fără repere”. Procurorii au închis dosarul cu NUP - neînceperea urmăririi penale. Zece ani mai târziu, în 2016, Iașiul a fost martorul celei de-a doua tragedii aviatice SMURD, în 2 iunie.
În 1995, în 13 decembrie, aeronava de pasageri Antonov 24 (YR-AMR) aparţinând Romavia şi închiriată în system wet-lease la Banat Air s-a prăbuşit în momentul decolării de la Verona, toţi cei 41 de pasageri şi 7 membri ai echipajului murind la impactul cu solul. Fiul lui Viorel Ilie, mecanic de bord, avea atunci 5 ani. Gabriel, într-un interviu emoționant pentru Antena 3, din 2020, afirma că nu li s-a dat o confirmare clară cu privire la cauzele accidentului de atunci.
Cu un an înainte, în 2 martie 1994, un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a fost distrusă, amintește Adevărul.
Lista tragediilor este una mult mai lungă. Vă redăm, în continuare, pe scurt, lista publicată de sursa citată anterior:
18 mai 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.
14 octombrie 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. Erorile pilotului ar fi stat la baza accidentului, conform anchetei.
27 iulie 1995 - Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.
12 mai 1999 - Un avion românesc de luptă tip MIG 23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlnaş, la şapte kilometri sud de Săvârşin, judeţul Arad. Pilotul, locotenentul comandor Dorin Eremie Craiu, şi-a pierdut viaţa.
21 februarie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
26 septembrie 2003 - Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit. Executa un zbor de antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.
22 noiembrie 2006 - O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită ”instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă”. Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.
1 noiembrie 2010 - Un aparat se prăbuşeşte în apropiere de Câmpia Turzii. Doi piloţi militari îşi pierd viaţa.
7 iulie 2018 - Un avion MiG-21 LanceR s-a prăbuşit în timpul unui show aviatic la Baza Aeriană Borcea. Pilotul avionului a murit. El avea 36 de ani şi era pilot-şef în cadrul Escadrilei 861 Aviaţie Luptă, Baza 86 Aeriană Feteşti, având 400 de ore de zbor, din care 250 erau cu MiG - 21.
Prăbușiri în care piloții s-au salvat, prin catapultare, s-au mai produs în 10 martie 1994, 9 august 1994, 6 octombrie 1994, 29 august 1995, 22 mai 1997, 10 decembrie 1997, 17 august 1999, 13 iulie 2001, 26 martie 2002, 23 octombrie 2002, 26 august 2004, 8 martie 2005, 12 iunie 2017, 20 aprilie 2021.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News