Zboruri anulate: Cauze și cum le gestionăm

Care este cea mai bună zi și ora pentru a rezerva bilete de avion/ Unsplash
Care este cea mai bună zi și ora pentru a rezerva bilete de avion/ Unsplash

Care sunt cauzele și cum gestionăm zborurile anulate. Aflați ce trebuie să faceți pentru a fi compensați.

Zboruri anulate: Cauze și cum le gestionăm

Un zbor anulat este garanția unei vacanțe cu turbulențe. Fie că plecați în vacanță, fie că vă întoarceți acasă, o vizită îndelungată în aeroport nu va putea decât să vă trezească mai multe sentimente de frustrare, stres și nemulțumire. Dar care sunt motivele pentru un zbor anulat și cum gestionăm o astfel de situație?

Zboruri anulate: Cauze

Dacă plănuiți să călătoriți în perioada vacanțelor, atunci așteptați-vă la posibilitatea unor zboruri perturbate. Aglomerația din traficul aerian, grevele și problemele de la turnul de control au șanse mai ridicate să influențeze demersul zborurilor în perioade în care o mare parte din populație călătorește peste hotare. Iată cauzele principale pentru zboruri anulate în România:

  • Condiții meteorologice

Condițiile meteorologice precare sunt un motiv valabil pentru anularea zborurilor. De cele mai multe ori, acest motiv apare în sezonul rece, iar zborurile sunt anulate din cauza vântului puternic, furtunilor sau a zăpezii. În aceste circumstanțe, compania aeriană nu poate face nimic considerabil cu privire la zborul anulat, înafară de a reprograma zborul la o dată mai târzie.

  • Probleme tehnice

Problemele tehnice sunt printre cele mai frecvente motive pentru anularea unui zbor. Printre cele mai comune probleme tehnice menționăm:

  1. Probleme la motor: defecțiuni, scurgeri de ulei, probleme ale senzorilor;
  2. Defecțiuni în sistemul hidraulic: aceste pot duce la probleme de aterizare și frânare;
  3. Defecțiuni avionice: probleme la sistimul de navigație, calculatoare de zbor, dispozitive de frânare;
  4. Defecțiuni structurale: daune la structura aeronavei, a aripilor sau a suprafeței;
  5. Defecțiuni electrice: scurtecircuite sau probleme de distribuție a energiei;
  6. Probleme la sistemul de combustibil: scurgeri, probleme la pompe sau nererguli de distribuție.

În general, aceste probleme pot duce la anularea zborului pentru o analiza mai detaliată a aeronavei. Majoritatea companiilor aeriene au nave de rezervă disponibile pentru a înlocui un avion cu defecțiu, însă dacă acestea nu sunt disponibile, atunci, în loc de un zbor întârziat, veți avea un zbor anulat.

  • Aglomerația traficului aerian

Traficul aerian poate fi suprasolicitat din cauza numărului ridicat de aeronave care împart spațiul aerian. Această problemă apare cel mai frecvent pe rutele cele mai aglomerate, cum ar fi între două orașe mari europene. Totodată, această problemă poate fi întâlnită și în timpul perioadelor de vârf: vacanțe, sărbători, weekend prelungit. Zborurile sunt anulate sau întârziate atunci când capacitatea spațiului aerian sau a aeroporturilor este depășită.

  • Probleme la turnul de control

Turnul de control este centrul operațional al unui aeroport care gestionează traficul aerian. Fiind o structură indispensabilă pentru orice aeroport, o problemă la turnul de control poate afecta toate zborurile în ziua repectivă. Printre cele mai comune probleme întâlnim lipsa de personal, interferențe de comunicare între controlori și piloți și pierderea temporară a energiei electrice.

Turnul de control este motorul din spatele bunei funcționări a zborurilor, astfel, orice problemă, oricât de minoră ar părea, poate decala demersul zborurilor sau chiar duce la anularea zborurilor.

  • Probleme operaționale

Problemele operaționale implică forța umană de lucru. Astfel, unele zboruri pot fi anulate din cauza lipsei de personal în aeroport, numărul insuficient de asistenți de zbor sau lipsa de piloți. Unele companii aeriene au la dispoziție o echipă de rezervă în așteptare care poate prelua zborurile afectate, însă acest lucru nu este realizabil mereu.

FOTO: Persoane care așteaptă un zbor alternativ din cauza unui zbor anulat/ Unsplash

Gestionarea și prevenirea unui zbor anulat

Deși lucrurile pe care le puteți face în cazul unui zbor anulat sunt limitate, asta nu înseamnă că trebuie să vă întoarceți direct acasă. Iată ce pași puteți lua pentru a naviga un zbor anulat mai ușor:

  1. Fiți mereu informat: Nu ezitați să verificați frecvent e-mailul sau aplicația companiei aeriene cu care zburați pentru orice modificare. Chiar dacă sunteți deja în aeroport, unele zboruri pot fi anulate sau modificate de la un moment la altul. Păstrați orice comunicare din partea companiei aeriene.
  2. Bilete flexibile: Dacă timpul vă permite, optați să cumpărați bilete flexibile astfel încât să puteți modifica data zborului. În anumite cazuri, această opțiune poate fi ideală dacă vi se schimbă planurile sau dacă zborul inițial este perturbat.
  3. Contactați compania aeriană: Dacă zborul este anulat când încă sunteți în aeroport, contactați compania aeriană pentru a afla motivul și dacă se oferă soluții.
  4. Transport alternativ: În cazul unui zbor anulat, unele companii vor oferi fie reprogramarea zborului pe ziua următoare, fie un zbor alternativ la o oră/dată mai târzie.
  5. Fiți pregătiți pentru orice situație: Dacă zborul este anulat sau timpul de așteptare este considerabil, pregătiți-vă înainte de plecare. Păstrați un schimb de haine în bagajul de mână, luați alimente neperisabile cu voi și, dacă este cazul, păstrați o sumă de bani în moneda locală.

Aceștia sunt doar câțiva pași, însă sunt un bun început pentru a vă pregăti pentru orice eventualitate în cazul în care vă aflați în situația unui zbor anulat.

Recuperarea banilor în caz de zbor anulat

Din fericire, aveți dreptul să solicitați atât o despăgubire de până la 600 €, cât și rambursarea biletului de avion de la compania aeriană. Regulamentul 261 din 2004 este o directivă europeană care vizează protejarea drepturilor pasagerilor și asigură dreptul la solicitarea unei compensații. 

Suma pe care o puteți obține de la compania aeriană este calculată luând în considerare distanța dintre aeroportul de plecare și aeroportul de sosire și data la care ați fost anunțați de anularea zborului. Astfel, dacă zborul a fost anulat cu mai puțin de 14 zile, iar compania nu v-a anunțat atunci ar trebui să puteți obține compensația. 

Rețineți că motivul anulării influențează procesul de despăgubire. Compensația poate fi obținută doar dacă compania aeriană este direct responsabilă pentru anularea zborului

Concluzie

Motivele anulării unui zbor vă pot fi utile, în special dacă plănuiți să solicitați rambursarea biletului de avion. Desigur, un zbor anulat este o povară. Însă, dacă vă pregătiți din timp puteți naviga această situație și să evitați să pierdeți mai mult timp și bani.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri


Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel