Care sunt cauzele și cum gestionăm zborurile anulate. Aflați ce trebuie să faceți pentru a fi compensați.
Un zbor anulat este garanția unei vacanțe cu turbulențe. Fie că plecați în vacanță, fie că vă întoarceți acasă, o vizită îndelungată în aeroport nu va putea decât să vă trezească mai multe sentimente de frustrare, stres și nemulțumire. Dar care sunt motivele pentru un zbor anulat și cum gestionăm o astfel de situație?
Dacă plănuiți să călătoriți în perioada vacanțelor, atunci așteptați-vă la posibilitatea unor zboruri perturbate. Aglomerația din traficul aerian, grevele și problemele de la turnul de control au șanse mai ridicate să influențeze demersul zborurilor în perioade în care o mare parte din populație călătorește peste hotare. Iată cauzele principale pentru zboruri anulate în România:
Condițiile meteorologice precare sunt un motiv valabil pentru anularea zborurilor. De cele mai multe ori, acest motiv apare în sezonul rece, iar zborurile sunt anulate din cauza vântului puternic, furtunilor sau a zăpezii. În aceste circumstanțe, compania aeriană nu poate face nimic considerabil cu privire la zborul anulat, înafară de a reprograma zborul la o dată mai târzie.
Problemele tehnice sunt printre cele mai frecvente motive pentru anularea unui zbor. Printre cele mai comune probleme tehnice menționăm:
În general, aceste probleme pot duce la anularea zborului pentru o analiza mai detaliată a aeronavei. Majoritatea companiilor aeriene au nave de rezervă disponibile pentru a înlocui un avion cu defecțiu, însă dacă acestea nu sunt disponibile, atunci, în loc de un zbor întârziat, veți avea un zbor anulat.
Traficul aerian poate fi suprasolicitat din cauza numărului ridicat de aeronave care împart spațiul aerian. Această problemă apare cel mai frecvent pe rutele cele mai aglomerate, cum ar fi între două orașe mari europene. Totodată, această problemă poate fi întâlnită și în timpul perioadelor de vârf: vacanțe, sărbători, weekend prelungit. Zborurile sunt anulate sau întârziate atunci când capacitatea spațiului aerian sau a aeroporturilor este depășită.
Turnul de control este centrul operațional al unui aeroport care gestionează traficul aerian. Fiind o structură indispensabilă pentru orice aeroport, o problemă la turnul de control poate afecta toate zborurile în ziua repectivă. Printre cele mai comune probleme întâlnim lipsa de personal, interferențe de comunicare între controlori și piloți și pierderea temporară a energiei electrice.
Turnul de control este motorul din spatele bunei funcționări a zborurilor, astfel, orice problemă, oricât de minoră ar părea, poate decala demersul zborurilor sau chiar duce la anularea zborurilor.
Problemele operaționale implică forța umană de lucru. Astfel, unele zboruri pot fi anulate din cauza lipsei de personal în aeroport, numărul insuficient de asistenți de zbor sau lipsa de piloți. Unele companii aeriene au la dispoziție o echipă de rezervă în așteptare care poate prelua zborurile afectate, însă acest lucru nu este realizabil mereu.
FOTO: Persoane care așteaptă un zbor alternativ din cauza unui zbor anulat/ Unsplash
Deși lucrurile pe care le puteți face în cazul unui zbor anulat sunt limitate, asta nu înseamnă că trebuie să vă întoarceți direct acasă. Iată ce pași puteți lua pentru a naviga un zbor anulat mai ușor:
Aceștia sunt doar câțiva pași, însă sunt un bun început pentru a vă pregăti pentru orice eventualitate în cazul în care vă aflați în situația unui zbor anulat.
Din fericire, aveți dreptul să solicitați atât o despăgubire de până la 600 €, cât și rambursarea biletului de avion de la compania aeriană. Regulamentul 261 din 2004 este o directivă europeană care vizează protejarea drepturilor pasagerilor și asigură dreptul la solicitarea unei compensații.
Suma pe care o puteți obține de la compania aeriană este calculată luând în considerare distanța dintre aeroportul de plecare și aeroportul de sosire și data la care ați fost anunțați de anularea zborului. Astfel, dacă zborul a fost anulat cu mai puțin de 14 zile, iar compania nu v-a anunțat atunci ar trebui să puteți obține compensația.
Rețineți că motivul anulării influențează procesul de despăgubire. Compensația poate fi obținută doar dacă compania aeriană este direct responsabilă pentru anularea zborului
Motivele anulării unui zbor vă pot fi utile, în special dacă plănuiți să solicitați rambursarea biletului de avion. Desigur, un zbor anulat este o povară. Însă, dacă vă pregătiți din timp puteți naviga această situație și să evitați să pierdeți mai mult timp și bani.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News