Cozi în largul coastei spaniole, dar nu numai. Enagas: ”Este o situație excepțională care se întâmplă și în alte țări vecine”.
Graba Europei de a se aproviziona cu gaz natural lichefiat pentru a compensa reducerile de aprovizionare prin conducte din Rusia se ciocnește în prezent de o problemă majoră: cozile de la terminalele portuare din Spania și alte țări de debarcare. O situație excepțională care a forțat zeci de nave încărcate cu GNL să rămână în largul coastei, în special pe cele spaniole.
La începutul săptămânii, erau 35 de nave în largul Spaniei și în Marea Mediterană, iar cel puțin 7 sunt ancorate doar în golful Cadiz, potrivit Bloomberg, citat de Europa Today.
Potrivit experților din industrie, cauzele se găsesc în lipsa instalațiilor de regazificare, dar și în faptul că țările din UE își reduc consumul de gaze și și-au umplut rezervele de metan pentru a se pregăti de iarnă.
Operatorul rețelei naționale spaniole de gaze Enagas a definit acest lucru ca fiind drept o ”situație operațională excepțională” și a anunțat că ar putea limita numărul de încărcături manipulate de sistemul său de GNL, de departe cel mai important din lume, până în prima săptămână de noiembrie.
Piața GNL devine din ce în ce mai importantă pentru securitatea energetică a Europei. Odată cu izbucnirea războiului din Ucraina și a tensiunilor asupra gazoductelor rusești, ”importurile în nord-vestul Europei au ajuns la un total de 1,9 milioane de tone în săptămâna 10-16 octombrie, aproximativ 58% în mai mult decât în aceeași perioadă din luna trecută”, scrie Bloomberg. În general, importurile de GNL în UE și Marea Britanie ar trebui să fie cu aproximativ 50% mai mari în 2022 decât anul trecut.
Această creștere a fost posibilă până acum în mare parte datorită ”generozității” Statelor Unite, printre altele, dar se confruntă cu limite atât pe piața internațională, cât și în infrastructura europeană.
Citește și:
Președintele Turciei a așteptat două zile să se pronunțe după oferta, poate neașteptată în timp, de a deveni platforma de sosire a gazelor din bogatele zăcăminte rusești, dar, până la urmă, răspunsul a fost entuziast: președintele turc Recep Tayyip Erdogan a declarat că ”nu există timp de pierdut” în aducerea la viață a proiectului lui Vladimir Putin, pus pe masă în cadrul întâlnirii din Kazahstan. Un proiect care, în speranța Ankarei, ar putea redefini echilibrul energetic și geopolitic dintre UE, Asia, Orientul Mijlociu, fără a uita Libia.
Pactul cu Putin
Guvernele Rusiei și Turciei au dat deja ordine instituțiilor implicate în plan să realizeze studii tehnice și planuri de fezabilitate. Dar ambii așteaptă să înțeleagă care va fi răspunsul Europei, precum și implicațiile pe frontul NATO.
Cu siguranță, beneficiile unui eventual parteneriat pe gaz între Ankara și Moscova sunt evidente, scrie Europa Today într-o analiză.
”Pentru Putin avantajele includ vânzarea de energie și arme, investiții și o relație strânsă cu un membru NATO, care încearcă să-l izoleze. Pentru Erdogan, avantajele vizează energia low-cost, o mare piața de export, un turism rusesc reînnoit și, mai presus de toate, aparentul acord al Rusiei față de eforturile sale de a zdrobi separatismul kurd în Siria, unde Rusia sprijină guvernul sirian al lui Bashar al-Assad”, potrivit publicației News York Times citată de sursa de mai sus.
Dar pentru Erdogan, propunerea rusească este tentantă și pentru că, cel puțin în planurile sale, i-ar permite să crească drastic importanța țării sale față de Europa, devenind hub-ul gazelor din multiple surse: din Azerbaidjan până în Iran, din Turkmenistan spre Irak, trecând prin Libia și câmpurile mediteraneene pe care încearcă să se întindă. Este un vis vechi, care până acum a rămas în mare parte în sertar.
Propunerea lui Putin pare concretă: Rusia caută rute mai fiabile pentru distribuția gazului către Uniunea Europeană, în condițiile în care proiectul de a ajunge în China este complex și nu se pune rapid în aplicare. Prin urmare, Kremlinul vede Turcia ca un veritabil ”hub de gaz”.
Citește mai mult AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News