Părinții pot beneficia de zile libere plătite în cazul în care copii revin la școala online.
Modelul cererii și cel al declarației pe propria răspundere pe care părinții trebuie să le depună, pentru a beneficia de zile libere plătite, atunci când copiii lor trec în activitate online la școală, au fost publicate în Monitorul Oficial. Este vorba despre un ordin al ministrului muncii (nr. 920/7 octombrie), în legătură cu OUG 110/2021 ce prevede posibilitatea acordării acestor zile libere, scrie Alba24.
Descarcă de aici modelul cererii pentru zile libere - părinți
Descarcă de aici modelul declarației pe propria răspundere pentru părinți
Potrivit legislației în vigoare, unul dintre părinții cu copii minori în vârstă de până la 12 ani inclusiv, înscriși la o unitate de învățământ preuniversitară sau de educație timpurie, poate avea zile libere plătite, pe durata suspendării activității didactice ce presupune prezența fizică în unitatea de învățământ.
Aceeași facilitate o pot avea părinții copiilor cu dizabilităţi cu vârsta de până la 26 de ani, înscrişi în cadrul unei unităţi de învăţământ sau de educaţie timpurie antepreşcolară.
Una dintre condiții este ca celălalt părinte să nu beneficieze, la rândul său, de zile libere sau, după caz, părintele care solicită acordarea de zile libere, se află într-una dintre situaţiile prevăzute la art.3 din Legea nr.277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei.
Altă condiție este ca locul de muncă ocupat să nu permită activitatea de acasă sau telemunca.
Zile libere nu se acordă pentru părinți dacă sunt în concediu pentru creșterea copilului, dacă se află în concediu de odihnă sau concediu fără plată ori în perioada de șomaj tehnic.
De asemenea, nu se acordă dacă nu realizează venituri din salarii, din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din agricultură, silvicultură și piscicultură.
Pentru salariații din sistemul național de apărare, ordine publică, securitate națională și unități sanitare publice, dacă angajatorul nu acordă cererea de acordare a zilelor libere, au dreptul să primească o majorare a veniturilor cu cât ar fi fost indemnizația pentru zile libere plătite.
Indemnizația pentru fiecare zi liberă este de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, nu mai mult de 75% din salariul mediu brut.
Aceasta se impozitează (impozit pe venit, CAS și CASS).
Indemnizația se acordă pe durata stării de alertă și după încetarea acesteia până la finalizarea cursurilor anului școlar 2021-2022.
Indemnizația nu se acordă pe durata vacanțelor școlare.
Cererea și declarația pe proprie răspundere se depun la angajator.
Angajatorul plătește indemnizația, impozitul pe venit și asigurările sociale și depune declarația cu impozitul pe venit și asigurările sociale.
În termen de 30 de zile de la plata impozitului și asigurărilor sociale și depunerea declarației se va depune o documentație la agențiile de ocupare a forței de muncă pentru acordarea indemnizației.
În termen de 30 de zile de la data depunerii documentației, ANOFM va plăti angajatorului indemnizația.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News