SUA nu este străină de accidente cu focoase nucleare, norocul sortind ca urmările să nu fie dezastruoase.
Pe 24 ianuarie, la doar trei zile după ce John. F. Kennedy și-a ținut discursul inaugural ca cel de-al 35-lea președinte al Statelor Unite, un eveniment puțin cunoscut ar fi putut schimba istoria americană în cel mai catastrofal mod imaginabil.
Un accident a făcut ca un bombardier B-52 să se defecteze deasupra unei ferme din Goldsboro, Carolina de Nord, provocând prăbușirea la sol a două bombe nucleare de 3,8 megatone, scrie BBC. Dacă nu ar fi existat un mic întrerupător de siguranță și o cantitate uriașă de noroc, milioane de oameni ar fi putut fi uciși. Accidentele ca acesta sunt cunoscute sub numele de „broken arrows” și s-au întâmplat mult mai des decât ne dăm seama.
În dimineața zilei de 24 ianuarie 1961, un bombardier B-52 care transporta două arme nucleare Mark 39 s-a prăbușit în apropiere de Goldsboro, Carolina de Nord. Aeronava făcea parte dintr-o misiune Strategic Air Command (SAC) concepută pentru a menține un număr semnificativ de bombardiere în aer în orice moment, astfel încât, în cazul unei prime lovituri sovietice, acestea să nu fie deteriorate sau distruse. Operațiunea a necesitat ca aeronava să fie alimentată în aer.
La miezul nopții, pe 23-24 ianuarie, B-52 s-a întâlnit cu o cisternă pentru a alimenta. Echipajul tancului a observat că din aeronavă curgea combustibil prin aripa dreaptă și l-a anunțat pe comandantul său, maiorul Walter Scott Tulloch. SAC l-a instruit pe Tulloch să-și asume o poziție de așteptare până când cea mai mare parte din combustibilul avionului se va pierde și să se pregătească pentru o aterizare de urgență. Cu toate acestea, scurgerea s-a agravat rapid și, pe măsură ce avionul a coborât, piloții au început să piardă controlul aeronavei. Echipajul a încercat să se ejecteze. Din cei opt membri ai echipajului aflați la bord, cinci au reușit să se parașutezw în siguranță. Sergentul Francis Roger Barnish, maiorul Eugene Holcombe Richards și maiorul Eugene Shelton au fost uciși, scrie Atomic Heritage.
Accidentul a dus la lansarea a două bombe cu hidrogen de 3-4 megatone. Una dintre bombe a căzut drept și s-a prăbușit într-un câmp noroios cu o viteză de 700 m/h, cufundând arma adânc în pământ. Coada sa a fost găsită la 20 de picioare sub suprafața solului. Deși excavarea completă a armei a fost abandonată, o mare parte din materialul său nuclear a fost recuperat. O parte din uraniu rămâne la locul accidentului, unde Forțele Aeriene ale SUA efectuează inspecții regulate pentru a testa contaminarea radioactivă. Până în prezent, nu au fost detectate radiații.
Aterizarea celei de-a doua arme rămâne controversată până în prezent. Spre deosebire de prima, parașuta celei de-a doua bombe s-a deschis, indicând că secvența de armare a fost inițiată. În cele din urmă, parașuta bombei s-a blocat pe un copac, lăsând arma în mare parte intactă.
Astăzi, experții diferă în ceea ce privește cât de aproape s-a ajuns la detonare și câte dintre procedurile de armare a fost declanșate. O analiză arată că arma nu s-a detonat doar pentru că comutatorul său, controlat de pilot, era încă pus în siguranță. Secretarul Apărării, Robert McNamara, a raportat că, „cea mai mică marjă, o explozie nucleară a fost evitată”. O analiză a experților din 1969 a reiterat: „Un comutator simplu, dinamo-tehnologie, de joasă tensiune a stat între Statele Unite și o catastrofă majoră!” Alții susțin că, de fapt, bomba nu era aproape de detonare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News